Gyda Westvold Hansen gikk inn til annenplass i Ramsau før jul. (NTB)

Klare for viktige VM-tester

Verdens beste kombinertjenter er klare for en viktig VM-test når kontinentalcuprennene i østerrikske Eisenerz arrangeres til helga.

Mens det er maksimalt fem VM-plasser å kjempe om blant jentene, er det fire ledige VM-plasser å kjempe om blant gutta når kombinerteliten møtes i finske Lahti.

– VM-troppen blir på maksimalt fem jenter og seks gutter (Jarl Magnus Riiberr og Jens Lurås Oftebro er forhåndsuttatt). Jentene har ikke hatt konkurranse siden Ramsau før jul og vi er selvfølgelig spente på hva de kan klare. VM-troppen blir klar i starten av februar, opplyser sportssjef for kombinert i Norges Skiforbund, Ivar Stuan.

Gyda Westvold Hansen var nest best i Ramsau, mens det var tre norske jenter blant de sju beste. Fredag, lørdag og søndag skal jentene gå individuelle konkurranser, og Norges Skiforbund sender fem jenter til rennene i Østerrike.

I italienske Val di Fiemme gikk Jarl Magnus Riiber inn til to seiere i helga, og er igjen favoritt når det skal gås et nytt individuelt renn søndag i Lahti. Lørdag er det teamsprint på programmet i Finland. Norges Skiforbund sender syv utøvere til helgas verdenscuprenn i finske Lahti, forøvrig samme tropp som var på plass i Val di Fiemme i helga.

Det er også uttatt utøvere til kontinentalcuprenn for menn.

Jarl Magnus Riiber

Disse stiller for Norge

World Cup, menn, Lahti 22.-24. januar:
Jørgen Graabak, Byåsen IL
Jarl Magnus Riiber, IL Heming
Espen Bjørnstad, Byåsen SK
Jens Lurås Oftebro, IL Jardar
Andreas Skoglund, Molde og Omegn IF
Kasper Moen Flatla, IL Jardar
Magnus Krog, Høydalsmo IL

COC kvinner, Eisenerz 22.-24. januar:
Gyda Westvold Hansen, IL Nansen