Jens Lurås Oftebro, Jarl Magnus Riiber og Espen Bjørnstad jubler etter langrennsdelen under verdenscup kombinert i Granåsen i Trondheim i vinter. (Ole Martin Wold / NTB scanpix)

Første samling for kombinertlandslagene

For første gang er kombinertlandslaget samlet siden koronapandemiens utbrudd, og denne ukes samling blir den første for det nystartede elitelaget på kvinnesiden. Kombinertlandslagene er samlet i Lillehammer og Oslo frem til fredag.

Sportssjef Ivar Stuan samler begge elitelagene til oppstartsamling fra i ettermiddag, og totalt er det 12 utøvere i aksjon denne uka. Det er syv utøvere på herrelaget i tillegg til estiske Kristjan Ilves som vil følge det norske landslagsopplegget. På det nystartede elitelaget på kvinnesiden er det tre utøvere, og denne uka er Hanna Midtsundstad fra Vaaler IF med som hospitant.

Det er både hopp og rulleski på programmet under den første samlinga, og samlingene avsluttes med norgescupåpning i Holmenkollen fredag, lørdag og søndag.

– Endelig får vi samlet landslagene. Den daglige treningen har pågått i flere måneder fra hjemmebane og via de tre kraftsentrene vi har, men nå kommer vi endelig i gang med samlingene. Dette ser vi frem til, sier sportssjef for kombinert, Ivar Stuan.

Planene for begge landslagene frem til sesongstart på Beitostølen i november, er samlinger på ulike plasser i Norge med jevne mellomrom.

Til vinteren er det klart for historiens første VM-øvelse, samt verdenscuprenn, for de kvinnelige kombinertutøverne, mens mennene har en mer tradisjonell verdenscup- og VM-sesong.

Se også: Landslagsuttak for kombinertlandslaget

nif-epi04, 04