Seierspallen etter NM-kombinert for damer, 2,5 km Gundersen. I midten Norgesmester Gyda Westvold Hansen flankert av sølv vinner Marte Leinan Lund (t.v.) og på bronseplass står Hanna Midtsundstad etter 2,5 km klassisk langrenn Gundersen for damer kombinert på Beitostølen. Foto: Geir Olsen / NTB

Klart for historiens første WC-renn

Endelig er det klart for tidenes første kombinertrenn for kvinner i verdenscupen. Norges Skiforbund sender fem utøvere til historiens første World Cup-renn i østerrikske Ramsau, mens åtte utøvere får plass på herrenes lag.

Det er fredag kombinertjentene får sin historiske WC-debut (ett hopp og 5 km langrenn), mens herrene har tradisjonell individuell konkurranse lørdag og søndag.

– Vi har systematisert satsingen på jentesiden mer enn noensinne etter at kombinert fikk både World Cup- og VM-øvelse på programmet. Satsingen foran denne sesongen er spisset ettersom vi for første gang tok ut et elitelag. Troppen til Østerrike er sterk, men vi vet lite om nivået til konkurrentene siden det ikke har vært konkurranser på det øverste nivået på snart ett år. Dette blir også en viktig test på veien mot VM, og gjett om vi gleder oss, sier sportssjef for kombinert i Norges Skiforbund, Ivar Stuan.

Til tross for en krevende periode, har laget fått gjennomført samlinger og konkurranser slik de ønsket i Norge, men er selvfølgelig spent på nivået til konkurrentene.

Norge har åpnet sesongen knallsterkt på herresiden. Jarl Magnus Riiber leder verdenscupen sammenlagt foran Jens Lurås Oftebro etter åpningshelga i Ruka. Til helga er Espen Bjørnstad tilbake på laget etter at han sto over åpningshelga i Finland.

I kombinert «blomstrer» også søskeneffekten. Til Ramsau stiller Norge med to brødre (Oftebro), to søstre (Lund) og to søsken (Flatla).

NRK sender helgas renn.

Disse stiller for Norge i Ramsau:

Kvinner:
Gyda Westvold Hansen, IL Nansen