Gjennomførte historiens første

Det var mye skryt fra FIS etter historiens første digitale camp i kombinert.

Det var under møtet i kombinertkomiteen til FIS at Linda Svendsrud fra kombinertkomiteen og Per Erik Mæhlum fra Lillehammer Olympic Legacy Sports Centre orienterte om høstens digitale camp for kvinnekombinert. Campen ble arrangert i tett samarbeid med FIS, og den hadde 60 deltakere fra 17 nasjoner.

– Jeg synes dette var et utrolig positivt initiativ fra Norges Skiforbund og fra Lillehammer, og jeg må bare gratulere for en utrolig bra gjennomføring, sier renndirektør for kombinert i FIS, Lasse Ottesen.

Campen er historiens første digitale camp i kombinert, og eneste internasjonale arrangement denne sommersesongen.

Det faglige programmet var utarbeidet med mål om å bygge kompetanse om trening og utvikling av kvinnelige utøvere gjennom pubertetsalder. Programmet var variert og hadde høydepunkter som innlegg om den kvinnelige kombinertløper ved forskerne Guro Strøm Solli og Vegard Rasdal, utstyrskontroll for kvinnekombinert ved Kerstin Löschler, veien til toppen ved Jens- og Einar Oftebro og erfaringer fra kombinertkarrieren ved Mikko Kokslien og Akito Watabe. Alle innlegg ble streamet og opptak kan sees på youtube.

– Vi er stolte over å bidra sterkt til deling av kompetanse og utvikling i kombinertsporten, og vi skal gjøre vårt for at en slik camp blir gjentatt, gjerne kombinert med fysisk oppmøte, sier sportssjef for kombinert i Norges Skiforbund, Ivar Stuan.

Se den digitale campen i opptak