Større jentesatsing

Norges Skiforbund kombinert utvider satsingen. Om under ett år skal historiens første landslag tas ut, og aldri før har det vært satset mer på kombinertjentene.

– Vi har begynt å systematisere satsingen på jentesiden mer enn noensinne. Det store framtidige målet er VM 2021 i Oberstdorf. Kommende sesong er det junior-VM og renn i kontinentalcupen som gjelder. Vi kommer til å spisse satsingen for 2020-2021-sesongen ettersom vi skal ta ut et landslag som skal kjempe om VM-plasser, sier sportssjef Ivar Stuan.

Det er med flere spennende talenter i satsingen. Gyda Westvold Hansen tok blant annet annenplass i både junior-VM og i kontinentalcupen sammenlagt i vinter. Det var seks jenter som tok poeng i kontinentalcupen sist vinter, og Norge ble beste nasjon i sammendraget.

Noen av utøverne får prøve seg i kontinentalcupen til høsten, mens neste samling er i Trysil i starten av november. Detaljene i trenerkabalen er ikke lagt, men det gode samarbeidet med teamene vil videreføres.

Kombinertjentene, utviklingslaget sesongen 2019-2020:
Gyda Westvold Hansen, IL Nansen (Granåsen Skiteam)
Marte Leinan Lund, Tolga IL (Granåsen Skiteam)
Mari Leinan Lund, Tolga IL (Granåsen Skiteam)
Mille Moen Flatla, Haslum IL (Granåsen Skiteam)
Thea Øihaugen, Gausdal Skilag (Granåsen Skiteam)
Thea Minyan Bjørseth, Lensbygda Sportsklubb (NTG/Lillehammer Nordic Combined)
Oda Leiråmo, Bossmo og Ytteren IL - Polarsirkelen ski (Granåsen Skiteam)
Hanna Midtsundstad, Vaaler IF (Lillehammer Nordic Combined)
Nora Midtsundstad, Vaaler IF (NTG/Lillehammer Nordic Combined)
Mille Marie Hagen, Haslum IL (Kollenhopp)
Ida Marie Hagen, Haslum IL (Kollenhopp)