Gratis TD-kurs i hopp og kombinert

Norges skiforbund inviterer til TD-kurs i hopp og kombinert.

Har du lyst til å bli eller utvikle deg som hoppdommer eller teknisk delegert? Norges skiforbund og skikretsene er avhengig av at vi har nok hoppdommere og TD-er slik at alle hopp- og kombinertrenn kan gjennomføres.

Kurset er beregnet på både deg som vil bli TD, men også nye og erfarne TDer, som vil lære mer om regler og retningslinjer ved arrangement av skirenn.

Sted: Birkebeineren Hotel & Apartments

Dato: 10. – 11. august 2019 (oppstart kl.11:00 og avsluttes kl. 15:00 på søndag)

Kursholder: Jørn Olav Bekkelund (FIS TD i kombinert, nasjonal hoppdommer og nasjonal TD langrenn)

Påmelding: pte@renablikk.no

Påmeldingsfrist: 1. august 2019

TD kurs – opplæringsrammer

• Sentrale pedagogiske prinsipper vil være refleksjon, utveksling av erfaringer og situasjonsbaserte drøftinger. Opplæringen vil i all hovedsak være praksisorientert.
  • Dag 1: organiseres i ulike bolker hvor TD kandidater, nye og erfarne TDer drøfter erfaringer og dilemmaer i fellesskap og adskilt. Her inviteres også eksiterende TDèr for oppfrisking og koordinering av TDèns oppgaver
  • Dag 2: (kun nye TD-kandidater) vil i hovedsak være regelorientert og forberede til kandidatenes avleggelse av eksamen denne dagen.

Sentralt i opplæringen vil fokus være utviklingen av felles forståelse, ensartethet, profesjonalitet og evnen til å være løsningsorientert.

TD kurs - innholdselementer

• TD-rollen
  • Gjennomgang av materiell for TD-er
  • Nasjonalt og internasjonalt konkurransereglement
    • Arrangørhåndboka
    • TDs veileder
    • Bruk av Skjema "Rapport fra TD»
  • Gjennomgang av enkelte punkter i reglementet
  • Gjennomgang av enkelte punkter i arrangørhåndboka
  • Gjennomgang av TDs veileder
    • Kontakten med arrangør
    • Kontroller
  • Praktisk trening i bruk av reglement
    • Lysgårdsbakken og Birkebeineren skistadion

TD kurs – praktiske forhold

• Dag 1: Målgruppen er TD kandidater, samt nye og erfarne TDer. Skiforbundet inviterer til lunsj. Det legges opp til en hyggelig kveld i fellesskap for å bygge nettverk og dele kunnskap.
  • Dag 2: Nye TD kandidater. Skiforbundet inviterer til lunsj.
  • Kurset er gratis, men kandidatene/ deltakerne betaler reise og opphold selv.
  • Eksamen for TD kandidater gjennomføres på dag 2, kl. 13:00 (Denne gjennomføres elektronisk på web-løsning, så alle må ta med egen PC).

nif-epi04, 04