Einar Lurås Oftebro tv, Espen Bjørnstad, Jens Lurås Oftebro, Espen Andersen og Jørgen Graabak under pressetreff med landslaget i kombinert. (Terje Pedersen / NTB scanpix)

Kombinert: 7 utøvere til Ruka

Norges Skiforbund Kombinert sender sju utøvere til verdenscupåpningen i finske Ruka til helga.

Verdens beste kombinertutøver sist sesong, Jarl Magnus Riiber, er klar for verdenscupstart etter at han måtte følge helgas renn på Beitostølen på TV. Der fikk han blant annet se at storebror Harald vant søndagens NM-øvelse. Dermed sikret han seg billett til verdenscupåpningen i nord-Finland.

– Jarl har ladet opp på Sjusjøen den siste tiden. Det blir spennende å se hva han kan klare etter at han dominerte sist sesong fullstendig. Det blir ekstra moro med to brødrepar på startstreken i Ruka. Både Jens- og Einar Lurås Oftebro har vist gode takter i sesongoppkjøringa i tillegg til at Harald Riiber imponerte med seier søndag. Det knytter seg alltid spenning til verdenscupstarten, og i år er det verdenscupen som teller, sier sportssjef Ivar Stuan.

I tillegg til brødreparet Riiber og Oftebro, er landslagets Espen Andersen, Espen Dahlhaug Bjørnstad og Jørgen Graabak klare for verdenscupåpningen.

Tre renn
Det er i utgangspunktet tre individuelle renn i Ruka, men utøveren med den gule trøya etter søndagens renn er også vinner av Rukas minitour. Fredag er det klart for 1 hopp etterfulgt av 5 km langrenn, mens det lørdag og søndag er klart for 1 hopp etterfulgt av 10 km langrenn.

Norge har aldri vunnet minitouren i Ruka. Sist den ble arrangert i 2017 vant Akito Watabe foran Espen Andersen.

Disse stiller for Norge:
Espen Dahlhaug Bjørnstad, Byaasen Skiklub