Jarl Magnus Riiber (NTB scanpix)

Verdenscuphelg og COC for kvinner i Otepää

Norges Skiforbund sender sju utøvere til helgas verdenscuprenn i estiske Otepää. Til helgas kombinertrenn for kvinner i Estland sender også forbundet fire utøvere.

Etter en pause i romjula for kombinertutøverne, er det klart for to individuelle konkurranser i Estland lørdag og søndag. Norge har startet sesongen strålende. Jarl Magnus Riiber leder verdenscupen suverent foran helgens renn, og er klar til start for å sanke nye poeng i verdenscupen. På grunn av et tøft konkurranseprogram frem til VM, er det flere av utøverne på landslaget som prioriterer samling i Seefeld kommende uke. Det er Jørgen Graabak, Jan Schmid og Espen Andersen som reiser til Seefeld, og som ikke til start i Otepää.

- Utøverne har fått trent godt i romjula, og vi gleder oss til en tøff konkurranseperiode resten av sesongen. Selv om verdenscupen er utrolig viktig for oss, er det Seefeld-VM som er vårt store høydepunkt. Det vil også bli noen flere individuelle vurderinger i laget frem mot VM, sier sportssjef Ivar Stuan.

Ikke nok med at Jarl Magnus Riiber leder verdenscupen. Gyda Westvold Hansen leder også kontinentalcupen (COC) foran helgas renn i Otepää. Utviklingen av kombinert for kvinner pågår for fullt med Norge som en aktiv pådriver. COC er foreløpig det høyeste nivået for jentene i kombinert, og i vinter er det rekordmange helger med renn. Den langsiktige målsettingen for jentene er VM i Oberstdorf 2021. Det store målet for kombinertjentene i vinter er historiens første junior-VM.

Gyda Westvold Hansen

Disse stiller for Norge i Otepää:
Jarl Magnus Riiber, IL Heming
Magnus Krog, Høydalsmo IL
Espen Dahlhaug Bjørnstad, Byaasen Skiklub
Magnus Moan, Byåsen IL
Harald Riiber, IL Heming
Lars Halvdan Buraas, Hurdal IL
Einar Lurås Oftebro, IL Jardar (friplass)

Disse stiller i COC-rennene i Otepää:
Gyda Westvold Hansen, IL Nansen
Ida Marie Hagen, Haslum IL
Thea Øihaugen, Gausdal Skilag
Marte Leinan Lund, Tolga IL

Åtte utøvere i Klingenthal
Det er også COC-renn i tyske Klingenthal til Norge. Norge sender åtte utøvere til disse rennene.

Disse er:
Sindre Ure Søtvik
Aleksander Skoglund
Jens Luraas Oftebro
Leif Torbjørn Næsvold
Kasper Moen Flatla
Simen Tiller
Simen Kvarstad
Truls Sønstehagen Johansen

Mer om rennene på fisski.com