Jarl Magnus Riiber (NTB scanpix)

Kombinert: Syv utøvere til Klingenthal

Norges Skiforbund har uttatt syv utøvere til helgas verdenscuprenn i tyske Klingenthal.

Opprinnelig var det planlagt at Jarl Magnus Riiber skulle legge inn en lengre treningsperiode før årets VM i Seefeld fra denne uka, men på grunn av kampen om verdensucpen sammenlagt har han endret planene. Riiber går begge de individuelle rennene i Tyskland til helga, men står over verdenscuphelga i Lahti første helga i februar. I Lahti er det nemlig kun ett individuelt renn. Dermed har Riiber muligheten til å sikre seg sammenlagtseieren i verdenscupen i Tyskland allerede til helga.

- Etter en vurdering endret vi planene. Jarl legger inn en lengre treningsperiode på Sjusjøen etter helga i Klingenthal frem til vi møtes på VM-samling i Oberstdorf 14. februar. Vi har stor tro på at Jarl får en optimal oppladning til årets VM med dette opplegget, sier landslagssjef Kristian Hammer.

VM-klare Magnus Krog, Jørgen Graabak og Espen Bjørnstad står over Klingenthal, men legger inn en lengre treningsperiode i Trondheim under ledelse av trener Stian Kvarstad, mens Jan Schmid kommer direkte fra høydeopphold i Sveits til verdenscuprennene i Lahti om halvannen uke.

Dermed er det flere av de nest beste utøverne som blant annet har imponert i kontinentalcupen (COC) som får sjansen i Tyskland i tillegg til landslagets Espen Andersen og rutinerte Magnus Moan. Lars Ivar Skårset er en av flere utøvere som imponerte i COC-rennene i Planica sist helg, og han får sin verdenscupdebut i Klingenthal til helga.

Det er Tom Hilde og Håvard Klemetsen som er på plass som ansvarlig trenere i Klingenthal til helga.

Disse er klare for Klingenthal:
Jarl Magnus Riiber, IL Heming
Einar Lurås Oftebro, IL Jardar
Lars Ivar Skårset, Søre ÅL IL
Leif Torbjørn Næsvold, Røykenhopp
Harald Riiber, IL Heming
Espen Andersen, Lommedalens IL
Magnus Moan, Byåsen IL

Mer om rennene i Klingenthal på fisski.com

nif-epi04, 04