Jarl Magnus Riiber (NTB scanpix)

11 kombinertutøvere til Lillehammer

Norges Skiforbund har uttatt 11 utøvere til touren i Lillehammer.

Jarl Magnus Riiber er klar for å kjempe om den guletrøya på hjemmebane etter annenplassen i åpningsrennet i Ruka i helga, men vil garantert få kamp fra flere lagkamerater, samt flere andre internasjonale konkurrenter. Lillehammer er et sted Riiber og de norske utøverne presterer tradisjonelt bra.

Det er klart for en tredagers tour i Lillehammer med et nytt program for mange. Fredag er det 1 hopp/5 km langrenn, mens det uvanlige er fellesstart i langrenn over 10 km lørdag etterfulgt av 1 hopp senere på dagen. Det hele avsluttes med tradisjonelt individuelt gundersen-renn med 1 hopp etterfulgt av 10 km langrenn søndag. Fellesstart i langrenn er blitt prøvd og testet ut flere ganger tidligere, men det er en stund siden sist.

Flere unge og lovende utøvere fra rekrutteringslandslaget og Team Beijing 2022 får sjansen i Lillehammer. I tillegg til helgas sju utøvere i Ruka får Jens Lurås Oftebro, Espen Dahlhaug Bjørnstad, Leif Torbjørn Næsvold og Harald Riiber sjansen i Lillehammer. Næsvold får for øvrig sin verdenscupdebut til helga.

- Vi har store forventninger til rennene på Lillehammer, og vi ser frem til å kjempe i toppen med flere av våre, sier sportssjef for kombinert i Norges Skiforbund, Ivar Stuan.

Disse stiller i Lillehammer:
Jørgen Graabak, Byåsen IL
Jan Schmid, Sjetne IL