Jan Schmid (NTB scanpix)

Sju utøvere til Japan

Norges Skiforbund sender sju utøvere til helgas to individuelle renn i verdenscupen.

Det er en blanding mellom ungt og rutine som sendes til Hakuba. Helgas renn i Japan blir også internasjonal debut for Håvard Klemetsen som ansvarlig hopptrener for Norge i verdenscupen, mens Ole Martin Storlien har ansvaret for langrennsdelen. Både Mikko Kokslien og Magnus Moan fra elitelaget er klare for helgens verdenscuprenn etter at begge ikke stiller på startstreken i årets OL. Ellers er det flere av utøverne fra rekrutteringslaget som får sjansen til å måle krefter med verdenseliten.

OL-klare og annenmann i verdenscupen sammenlagt, Jan Schmid, stiller også på startstreken etter diskusjoner med trenerteamet, samt aksept fra de andre OL-klare utøverne. Opprinnelig var det meningen at hele OL-troppen skulle droppe Japan for en felles OL-samling, men ettersom Schmid ligger så godt an i verdenscupen sammenlagt gjorde han helomvending. Dette fikk han full aksept for i løpergruppa, samt i trenerteamet. Mellom Schmid og japanske Akito Watabe skiller det 45 poeng i verdenscupen sammenlagt foran helgas to individuelle renn i hjemmearenaen til Watabe. Og etter OL er det fortsatt mange poeng å kjempe om i verdenscupen sammenlagt. Aldri tidligere har Schmid vært på pallen sammenlagt i verdenscupen.

Disse stiller for Norge i Hakuba:
Magnus Moan, Byåsen IL
Sindre Ure Søtvik, Eldar IL