Håvard Klemetsen (NTB scanpix)

Klemetsen sjef for Team Beijing 2022

Håvard Klemetsen er tilbake i manesjen, og skal løfte de nest beste frem mot verdenstoppen.

Team Beijing har som mål å tilrettelegge for at flest mulig av utøverne skal bli internasjonale topputøvere som på sikt skal være med å kjempe om medaljer i VM og OL.

Håvard Klemetsen, som la opp i vår, har parallelt med toppidrettskarrieren utdannet seg gjennom Topptrenerstudiet og er nå klar for å løfte de nest beste. Klemetsen har med seg Ole Martin Storlien i satsingen. Storlien skal legge til rette for samlinger, utvikle utstyr sammen med elitelaget og følge COC-laget gjennom vinteren.

Teamet planlegger tre samlinger gjennom høsten og frem til sesongstart.

Selvstendige utøvere
Klemetsen har vært i sporten lenge, og vet hvordan han ønsker å bidra for at utøverne skal ta nye steg mot verdenstoppen.
- Vårt mål er å skape bevisste og selvstendige utøvere med gode holdninger som ønsker å gå i krigen for å oppnå drømmene sine, sier Klemetsen.

Videre er Klemetsen klar på at utøverne i gruppa har ulike styrker og svakheter, samtidig som de er på ulikt nivå i utviklingstrappa.
– Vi har vært klare på at vi skal utfordre og følge opp utøverne på et personlig plan med spesifikke individuelle fokusområder.

Langsiktig prosjekt
Team Beijing blir naturlig nok en satsing frem mot OL i Beijing i 2022. Gjennom prosjektet er håpet at løpere skal ta steget inn i elitelaget, og at nye løpere kommer inn på laget.

- Det vil bli gjort et årlig uttak på Team Beijing, hvor løpere som har vist positiv utvikling vil bli vurdert og løftet inn i prosjektet, sier Storlien.

Tett samarbeid med de tre kraftsentrene
Den daglige treningen til våre fremtidige kombinertstjerner forgår i de tre kraftsentrene Oslo Lillehammer og Trondheim. Her er det tett oppfølging av kompetente trenere, og selve basen for utvikling. Kraftsentrene er kombinerts fundament for utvikling i junior og tidlig senioralder.

- Det gjøres en fenomenal jobb i de tre kraftsentrene vi har, og dette blir et supplement for det bunnsolide opplegget som allerede ligger der. Min jobb blir å jobbe tett med løperne i prosjektet, men også tett på deres trenere i det daglige. Det er utøverne som skal løftes opp, sier Klemetsen.

Uttak 2017-2018
Harald Riiber, IL Heming
Truls Johansen, Elverumhopp
Lars Ivar Skårset, Søre Ål IL
Espen Bjørnstad, Byaasen Skiklubb
Einar L. Oftebro, IL Jardar
Simen Tiller, Moelven IL
Sindre Ure Søtvik, IL Eldar

Jens Lurås Oftebro (IL Jardar) vil hospitere på de to siste samlingene inn mot sesongen.

NIF-EPI02, 02