Historisk langrennscross i NC Junior

– Heldige dere som får konkurrere i langrennscross! Ring oss når løypa er klar, vi tester den gjerne!

Anikken Alnæs fra Rustad og Eirik Brandsdal fra Kjelsås representerte begge Norge i verdenscupen i sprint i Dresden i begynnelsen av januar. De vender helt klart tommelen opp for å innføre langrennscross som en del av Norgescup for junior:

– Veldig gledelig at Skiforbundet går mot større spennvidde i øvelsene og tør å tenke nytt. Neste steg må bli at langrennscross også gir poeng, sier Anikken, som i sin verdenscup-debut fikk en flott 8. plass.

Her bør alle gå!

Det er altså første gang at langrennscross er en del av øvelsesprogrammet, når Rustad, Kjelsås og Njård arrangerer NC i Holmenkollen 14. til 16. februar. Langrennscrossen har fått navnet SNØcrossen, og går lørdagen etter sprintprologen.

Eirik og Anikken mener alle bør benytte seg av denne unike muligheten:

– Øvelsen stiller store krav til skiferdigheter, noe som også kommer godt med i de mer tradisjonelle øvelsene, sier Eirik.

Som eksempel nevner han evnen til å generere fart i de forskjellige delene av løypa og klare å få den med seg videre.

– Min erfaring er at det ofte er her det er enklest å stjele sekunder uten at det behøver å koste så mye krefter. Selv elsket jeg å være igjen etter trening å trene svinger, kulekjøring, orgeltramp og ikke minst konkurrere i hopp. Denne type teknikktrening har vært helt vesentlig for min karriere, sier Kjelsås-løperen som har 7 verdenscupseiere i sprint.

Også Anikken forteller at hun har hatt mye igjen for å trene langrennscross. I en periode hvor hun slet med sykdom som eldre junior og første år som senior var hun nødt til å fokusere mer på teknikk, fart og balanse enn kapasitet og O2, noe hun har tatt med seg inn i videre satsning.

Lover action og spenning

SNØcrossen går lørdagen etter sprintprologen og for de som måtte være bekymret for et for tett program har hovedarkitekten bak løypa, Øystein Tandberg noen beroliggende ord;

– Siden det står lange distanser på programmet dagen etter på søndag har vi lagt vekt på at SNØcross traseen ikke blir krevende fysisk, men heller stiller krav til tekniske ferdigheter.

Han lover action og nye spennende momenter om bare været fremover står arrangørene bi slik at snøen som kreves kommer på plass.

– Vi har måttet snu om litt på opprinnelig plan, men vi har tro på at vi uansett skal få til en morsom og utfordrende løype. Jeg håper alle kjenner sin besøkelsestid for dette vil du ikke gå glipp av, avslutter Tandberg.

Én time etter prologen

NC-programmet for helgen blir tett med over 1000 deltakere slik at de som kvalifiserer seg til sprintfinaler dessverre vanskelig kan få med seg begge deler. Startrekkefølge for SNØcrossen er samme som for prologen og starttidspunkt er nøyaktig en time etter startid på prologen. Alle som er påmeldt i sprinten er automatisk påmeldt i SNØcrossen.

Hovedsponsor for langrennscrossen er skihallen SNØ, som stiller med flotte premier!