Fra testinga på SNØ

Optimistisk foran skisesongen

– Det er fortsatt noen som har en jobb å gjøre, men i det store og hele har den fluorfrie-testinga i Tromsø, Lillehammer, Oslo og Trondheim gått kjempefint, forteller Stein Olav Snesrud.

Norges Skiforbunds fluorfrie koordinator, Stein Olav Snesrud, har vært på rundreise i ski-Norge med tanke på fluorfri-testing i ski-Norge foran skisesongen. Det har vært godt besøkt og vi har sjekket både langrenn-, alpint- og hoppski. Cirka 400 utøvere og smørere har vært innom testinga i Tromsø, Lillehammer, Oslo og Trondheim, og tilbakemeldingen er som tidligere.

Granåsen

– Gjør du en jobb i smørebua etter det som er beskrevet, går dette bra!

– Det har stort sett vært fullt oppmøte på alle stedene vi var på, og vi har fått gode tilbakemeldinger fra skimiljøet. Vi er optimistiske med tanke på at skimiljøet tar dette på alvor, og de legger ned en stor innsats for å bli fluorfrie. Det er en jobb som må gjøres, men følges den anbefalte renseprosedyren og jobbes fluorfritt inn mot sesongen, så vil det være grønt lys for å konkurrere, mener Snesrud.

Det har vært fokus på fluorfri smøring, stell av ski og testing på om skiene er fluorfrie på Norges Skiforbunds åpne møter i Tromsø, Lillehammer, Oslo og Trondheim foran sesongstarten. Det ble også testet endel ski som det ikke hadde vært gjort noe med fra i fjor hvor det ble funnet både små og store spor av fluor. Den fluorfrie testinga fortsetter på Beitostølen onsdag og torsdag til uka. Under åpningshelga i langrenn vil det bli gjort stikkprøver og  løperne kan bli testet for fluor både før start og etter målgang.

Snesrud koordinerer det fluorfrie-arbeidet for alle grener i NSF.
– Vi utveksler erfaringer og hjelper hverandre for å være best mulig rustet for å konkurrere fluorfritt. Det er litt ulik praksis fra gren til gren hvordan skiservicen utføres, og det vil være litt forskjellig fra gren til gren hvordan fluortestingen vil foregå i praksis. FIS har laget prosedyrer for bruk av maskinen og testingen som skal utføres av sertifiserte personer, disse er like for alle grener, forteller Snesrud.

FIS sin informasjon om fluorforbudet

Les mer om renseprosessen og prosedyrer i Norge på NSFs fluorfri-side|