Lillehammer får felles NM

Lillehammer Skiklub, Søre Ål IL og Lillehammer Olympiapark AS har fått tildelt felles NM i 2024. Det skal arrangeres norgesmesterskap i langrenn, alpint, kombinert, hopp, freeski, telemark og randonee.

Dette besluttet styret i Norges Skiforbund denne uka.

Historiens første felles NM planlegges etter World Cup-sesongen, i slutten av mars 2024.

– Endelig får vi dette store mesterskapet med alle våre grener samlet. Dette er et komplekst mesterskap med mange øvelser og mange anlegg i bruk. Med sin fantastiske arrangørkompetanse og alle sine anlegg er Lillehammer et glimrende sted å gjennomføre et slikt mesterskap sier Terje Lund, Arrangementssjef i NSF.

Norges Skiforbund, Lillehammer Skiklub og samarbeidende skilag fikk egentlig tildelt felles NM i mars 2020, men det mesterskapet måtte avlyses på grunn av pandemien. Nå har klubbene og aktørene på Lillehammer fått en ny sjanse i 2024.

Styreleder i Lillhammer Skiklub, Jon E. Rønning, styreleder for Søre Ål IL, Håvard Selbæk og daglig leder for Lillehammer Olympiapark AS, Per Olav Andersen, ser frem til mesterskapet om to år.

– Vi er tre sterke aktører som skal samarbeide om tidenes største ski-NM. Denne utfordringen skal vi klare sammen, forteller Rønning, Selbæk og Andersen.

Fakta
Lillehammer Skiklub er et av Lillehammers største idrettslag med ca 1250 medlemmer. Søre Ål IL er et fleridrettslag som i vintersesongen driver langrenn, hopp og kombinert. Lillehammer Olympiapark AS er eier av Lillehammers OL-anlegg fra 1994 og de senere også en betydelig arrangør av idrettsarrangementer på internasjonalt nivå.