Her er ledergruppen til Ski-VM 2025

VM-sjef Berit Svendsen har sammen med styret for arrangementet ansatt ledergruppa for Ski-VM 2025.

Berit Svendsen får med seg to kvinner og tre menn med allsidig bakgrunn fra næringslivet og idretten til å skape tidenes folkefest under ski-VM i Trondheim.

- Jeg er svært fornøyd med å presentere en ledergruppe med så mange dyktige ledere som har bred og god erfaring fra idrettsarrangement, bærekraft, frivillighetsarbeid samt utøver-rollen i et internasjonalt format. I tillegg har ledergruppa samlet sett bred erfaring innenfor teknologi, forretningsutvikling, økonomistyring og kommunikasjon. Alt ligger til rette for et fantastisk ski-VM i Trondheim i 2025, sier Berit Svendsen.

Alle i ledergruppen bor i dag i trondheimsområdet, unntatt Jemteborn. Han kommer fra Østersund, men vil flytte til Trondheim.

Arne Øvereng, økonomisjef. Arne er 56 år og kommer opprinnelig fra Overhalla i Namdalen, men har bodd i trondheimsområdet i snart 35 år. Han har jobbet som økonomidirektør eller daglig leder i flerformålsvirksomheter som Allskog og Norservice og har erfaring fra flere styreverv. Arne kommer til Ski-VM 2025 fra jobben som daglig leder i Trondheim Spektrum Eiendom AS. Han har erfaring fra idrett, både som utøver innen ski, friidrett og fotball opp gjennom årene, samt som leder innen breddefotball i Strindheim IL. Arne har deltatt i Birken omkring 20 ganger, samt gjennomført New York Marathon og har på den måten erfaring fra deltakersiden i store arrangement.

Ingvil Snøfugl, ansvarlig for samfunnskontakt og kommunikasjon. Ingvil er 48 år, kommer fra Trondheim, og har bakgrunn som nyhets- og sportsjournalist i Dagbladet og Adresseavisen. Hun har også jobbet som selvstendig næringsdrivende og de siste årene med kommunikasjon for Sintef og Powel/Volue. Begge bedriftene har stort fokus på bærekraft, innovasjon, teknologiutvikling og digitalisering. Som ung ble hun juniornorgesmester i langrenn. Hun har utdannelse innenfor idrett, politikk og journalistikk, samt en master i ledelse. I dag har hun et stort engasjement for skiidretten, som leder for langrennsavdelingen i Byaasen Skiklub. Hun har også jobbet mange år for kulturlivet i Trondheim, både profesjonelt og som frivillig.

Patrik Jemteborn, ansvarlig for arrangement og bærekraft. Patrik er 48 år, kommer fra Østersund og har lang erfaring med arrangement og frivillighet. Han har gjennom 15 år vært ansvarlig for å utvikle og lede verdenscup og VM-arrangement i skiskyting, og har hatt et tett samarbeid med VM i alpint i Åre. Dette med mål om å skape felles VM opplevelser. Patrik har tidligere arbeidet som offiser og kommer nå fra jobben som rådgiver i det svenske Paraidrettsforbundet. I tillegg leder han et grenseoverskridende prosjekt mellom Jämtland og Trøndelag, hvor hovedfokus er å få flere internasjonale turister til regionen gjennom blant annet flere idrettsarrangement.

Kristin Mürer Stemland, ansvarlig for forretningsutvikling. Kristin er 40 år og har en todelt bakgrunn, en som eliteløper på ski og en annen innen forretningsutvikling. Hun var skiløper på høyt internasjonalt nivå og har deltatt i VM, OL og en rekke verdenscuprenn for Norge. Hun har flere år på Norges Skiforbunds landslag, og har gjennom det bred erfaring fra arrangement tilsvarende VM, sett fra utøverperspektivet. Etter endt skikarriere fullførte hun utdannelsen som sivilingeniør innen Industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU. I yrkeslivet har hun blant annet jobbet med forretningsutvikling og ledelse i BDO og NTE. Hun kommer fra en jobb som leder for Produkt og kundetilbud i SpareBank 1 SMN Privatmarked.

Haakon Jensen, ansvarlig for marked og merkevare. Haakon er 36 år og har jobbet i SpareBank 1 SMN og SpareBank 1-alliansen siden 2010 med små og store prosjekter i grensesnittet mellom forretningsutvikling, kundeopplevelse, teknologi og markedsføring. De siste årene har han vært med på å bygge opp folkefinansieringstjenesten Spleis fra å være helt ukjent til å bli noe 70 prosent av Norges befolkning har hørt om. Han flyttet fra Finnmark til Trondheim i 2003 for å studere og har en master i Industriell økonomi og teknologiledelse fra NTNU. Han er idrettsinteressert og har vært leder for NTNUI fotball. Haakon bor på Stavset, et steinkast unna VM-arenaen i Granåsen.

Styreleder Bård Benum for Trondheim 2025. Her sammen med Berit Svendsen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB