Tromsø planlegger bygging av Arktisk Arena

Tromsø skal få et helårsanlegg for vinteridrett. Arbeidet med å realisere et anlegg av internasjonal standard for nordiske grener på Kvaløya har pågått siden 2018. Vinteren 2024 står det forhåpentligvis klart til bruk, slik at man kan arrangere konkurranser i nord.

Med et budsjett på 600 millioner kroner skal det bli et anlegg for langrenn, hopp og kombinert. I tillegg skal anlegget ha to områder for alpint og kulekjøring. Det allerede eksisterende rulleskianlegget skal utvides, og hoppbakkene skal også kunne brukes om sommeren.

- I disse dager så er det store lyspunktet for mange nordmenn vintersport på TV. Idrettens rolle i samfunnet har gjennom denne pandemien vist seg å være viktig, som den trygge og gode møteplassen for barn og ungdom. Og det starter med at vi har gode, snøsikre helårsanlegg der hvor folk bor. Arktisk Arena vil være et slikt anlegg, for hverdagsidretten, for hele befolkningen i Tromsø og omegn. Men Arktisk Arena vil også være noe mer enn et hverdagsanlegg. Det vil være en internasjonal arena for hopp, kombinert og langrenn hvor verdenseliten kan inviteres til konkurranser. Enda viktigere er det at utøvere fra Nord-Norge ikke behøver å flytte fra landsdelen for å kunne leve ut sine drømmer om engang å kunne bli verdensmester sier skipresident Erik Røste.

Viktig samarbeid med skoler i nord

I samarbeid med Universitetet i Tromsø og flere videregående skoler, vil Arktisk Arena bli hjemmearena for nordnorsk ungdom som ønsker å satse på skiidrett fra junior- til seniornivå.

-Med dette vil landsdelen beholde sine talenter hele karrieren, og drømmen kan kunne leves ut hjemme. Mine drømmer er at de engang skal kunne ønske velkommen til et felles NM i Tromsø. Jeg husker fortsatt de fantastiske flotte dagene vi hadde på Storelva skistadion i 2016. Også gleder jeg meg til å invitere verdenseliten i hopp til et sommer grand prix i midnattssol sankthansaften. Det vil kunne virkelig bidra til å plassere den mektige nord-norske naturen, med helt unike TV-bilder, til et globalt ski-publikum. Med dette ønsker jeg initiativtakerne lykke til med å realisere Arktisk Arena, sier skipresidenten.

Til tross for at man ønsker å ha anlegget klart til vinteren 2024 er det flere faktorer som spiller inn, blant annet reguleringsplan av området. Politikere i Tromsø er samstemte om at Arktisk Arena er et viktig prosjekt. Til finansieringen av prosjektet har blant annet private aktører svært viktig, og Arktisk Arena har også jobbet tett opp mot departementet og skiforbundet. Styreleder i Arktisk Arena, Hugo Bardo påpeker også at tildeling av spillemidler også er viktige for prosessen.

God støtte fra ski-Norge

Arktisk Arena er løftet opp som ett av fire prioriterte anlegg nasjonalt av skiforbundet. Og gjennom skipresident Erik Røste, idrettsutøverne Johann Forfang, Anna Svendsen og Erik Valnes, i tillegg til Olympiatoppen Nord og Troms Skikrets har styret i Arktisk Arena allerede skaffet seg mange viktige støttespillere som involverer seg i prosjektet. Alle disse deltok på pressekonferansen på Alfheim torsdag 18. februar, enten til stede, eller digitalt.