Eva Pinkelnig fra Østerrike jubler for at 25 kvinner får hoppe skiflyging i Vikersund til vinteren. Her sammen med prosjektleder for Raw Air, Ståle Willumstad (t.v.) og renndirektør for hopp i FIS, Sandro Pertile. Pinkelnig er utøverrepresentant for hopp i FIS, og følger møtene tett i Slovenia. Foto: Claes-Tommy Herland/Norges Skiforbund

Klart for Raw Air

Det er det klart for en ny utgave av Raw Air 13.-16. mars 2025. Det skal hoppes i Holmenkollen og i Vikersund. For første gang får 25 kvinner hoppe i skiflyging under finalehelga i turneringen.

Det ble vedtatt nye historiske steg for kvinnehopp i dagens møte i hoppkomiteen i Det internasjonale ski- og snowboardforbundet FIS i slovenske Portoroz. Bare noen dager etter at VM i Trondheim er ferdig, er det klart for en ny Raw Air-turnering. Det hele starter i Holmenkollen torsdag 13. mars før det hele skal avgjøres i Vikersund. Totalt blir det ni tellende hopp for menn og sju for kvinner i turneringen til vinteren.

– Vi er stolte over at vi får til en turnering også i VM-året i Trondheim, og vi gleder oss ekstra til å vise frem VM-heltene i Holmenkollen og Vikersund bare noen dager etter mesterskapet, forteller prosjektleder for turneringen, Ståle Villumstad.

Det hele starter med torsdagsrenn i Holmenkollen 13. mars.
– Det har vært jobbet veldig bra for å få til hopprenn også i 2025. Nå kommer VM-heltene rett til Holmenkollen, og i 2025 blir det egen hoppdag på en torsdag for første gang. Vi skal gjøre vårt for at det blir en stort «Kollenbrøl» i åpningsrennet i Raw Air neste år, sier daglig leder for Holmenkollen Skifestival, Stefan Marx.

Det blir igjen et ekstra spenningsmoment med tre omganger i skiflyging i avslutningsrennet i Vikersund søndag 16. mars for mennene. I tillegg får flere kvinner hoppe skiflyging.

– Det ble mange lange hopp og kjempespennende da Raw Air ble avgjort i vinter med tre omganger om søndagen for mennene. Dette får vi igjen oppleve, og vi er ekstra glade for at flere kvinner får hoppe skiflyging, forteller generalsekretær for Raw Air Vikersund, Håvard Orsteen.

Verdensrekordholder Silje Opseth gleder over at 25 kvinner får hoppe i Vikersund, og at det er funnet plass til RAW AIR også VM-året i Trondheim.

– Fantastiske nyheter, også blir det kult med en sesong til vinteren med så mange hopprenn i Norge. Det å hoppe skiflyging er noe av det råeste jeg har vært med på. At vi endelig er der at 25 av oss kan hoppe i Vikersund neste år, er et veldig stort skritt i riktig retning for oss. Dette vil dra kvinnehopp mer opp og frem, sier Opseth.

Fakta RAW AIR 2025
Program RAW AIR 2025, (7 tellende hopp for kvinner og 9 for menn):
13. mars: Holmenkollen, HS 134, kvalifisering og renn kvinner og menn
14. mars: Vikersund HS 240, offisiell trening kvinner, kvalifisering menn
15. mars: Vikersund, HS 240, individuelt renn menn og kvinner
16. mars: Vikersund, HS 240, Raw Air-finale men og kvinner

Holmenkollen blir som en vanlig World Cup-helg med kvalifisering, 40 kvinner og 50 menn. I Vikersund får de 25 beste kvinnene i World Cup sammenlagt delta i lørdagens og søndagens renn i 1. omgang, mens de 15 beste får stille i finaleomgangen. Mennene følger vanlig World Cup-regler for skiflyging hvor de 40 beste stiller i lørdagens renn etter fredagens kvalifisering. I tillegg til World Cup-pengepremiering i alle rennene vil det være pengepremier sammenlagt for topp tre i RAW AIR-turneringen for menn og kvinner.

Alle vedtak fra kalenderkomiteen i  slovenske Portoroz skal endelig vedtas av styret i FIS (FIS Council).

Les også: Referat fra møtet i hoppkomiteen i FIS

nif-epi04, 04