Det kan bli inntil 20 kvinnelige hoppere i Vikersund i RAW AIR. (NTB)

Klart for RAW AIR 2024

Det blir 10 deltakere i en tredje runde i søndagens avslutningsrenn i RAW AIR for menn i Vikersund til vinteren, og det blir endelig offisielle World Cup-renn for kvinnene i skiflyging. Hopperne må mestre skiflyging, stor og normal bakke for å gå til topps i 2024-turneringen. Totalt er det 16 tellende hopp for både kvinner og menn i turneringen til vinteren.

* 16 tellende hopp totalt for kvinner og menn i Holmenkollen, Granåsen og Vikersund.
* Det hoppes i normalbakke, storbakke og skiflygingsbakke.
* Ti menn i en siste runde i Vikersund.

– Vi så i fjor spenningen knyttet til hvem av kvinnene som fikk hoppe i Vikersund, og gjør nå grep for å øke spenningen i mennenes RAW AIR. Det vil også ligge mye dramatikk og interesse rundt at hopperne må mestre tre ulike bakkestrørrelser i RAW AIR 2024. Dette har aldri skjedd før, forteller prosjektleder for turneringen, Ståle Villumstad.

Fjorårsvinner Halvor Egner Granerud jubler for endingen.
– Dette er en spennende nyhet, og jeg tenker at dette høres kult ut. Jeg har tro på å bygge opp mer dramaturgi rundt RAW AIR, og ser for meg at det vil føles eksklusivt for oss utøvere med bare ti hoppere i siste runde. Jeg har trua, sier Granerud.

Halvor Egner Granerud. Foto: NTB

Maren Lundby synes det er spennende med nye konsepter, og hun synes det er veldig gøy at det tenkes nytt for å gjøre det enda mer underholdende å være tilskuer.

– For våres del blir det viktig å prestere gjennom hele sesongen for å sikre seg en plass i Vikersund. I tillegg vil det være ekstra spenning knyttet til hvem de  ekstra utøverne vil være i løpet av RAW AIR, noe som gir et ekstra spenningsmoment i tillegg kampen om sammenlagtseieren. Jeg tror nye konsepter som dette der man tenker litt utenfor boksen, vil være med å gi hopprennene i fremtiden noe nytt og spennende som blir gøy å følge med på, sier Lundby.

Mandag var det FIS-møter i hopp i forbindelse med finalen i årets sommer Grand Prix i Klingenthal. Her ble detaljer og regelendringer for kommende sesong spikret. I vinter ble det arrangert tidenes første FIS-renn for kvinner i skiflyging i Vikersund, men for kommende sesong blir det World Cup-status og to renn. I fjor fikk 15 kvinnelige deltakere delta i skiflygingsrennene i Vikersund, men det kan bli inntil 20 til vinteren. Hoppkomiteen i FIS vedtok mandag at det er de 15 beste i World Cup-sammendraget og de 15 beste i RAW AIR-sammendraget som får hoppe skiflyging i Vikersund, mens det er satt et øvre tak på 20 kvinnelige deltakere.

RAW AIR starter tradisjonelt opp i Holmenkollen, fortsetter i Granåsen og avsluttes i Vikersund med skiflyging. Det blir RAW AIR-renn i begge VM-bakkene i Granåsen for både kvinnene og mennene, og det ligger et ekstra spenningsmoment med tre runder i skiflyging i avslutningsrennet i Vikersund søndag 17. mars.

– Dette er en videreutvikling av RAW AIR, initiert at renndirektør i hopp i FIS, Sandro Pertile, som viser at norsk hoppsport har skapt en turnering som har høy interesse i forhold til å øke verdien på sporten vår. Dette viser at vi etterlever vår visjon «Vi Vil Være Verdens Viktigste Hoppnasjon», forteller sportssjef for hopp i Norges Skiforbund, Clas Brede Bråthen.

I tillegg til RAW AIR i Norge er Lillehammer på terminlista med World Cup-åpning for kvinnene og mennene første helga i desember. Alle forslag fra hoppkomiteen skal endelig godkjennes av styret i FIS senere i oktober.

Program RAW AIR 2024, Kvinner og menn (16 tellende hopp for kvinner og menn):
8. mars: Holmenkollen, HS 134, kvalifisering menn og kvinner
9. mars: Holmenkollen, HS134, individuelt renn menn og kvinner
10. mars: Holmenkollen, HS134, kvalifisering og individuelt renn menn og kvinner
12. mars: Granåsen, HS 105, kvalifisering kvinner, individuelt renn menn og kvinner``
13. mars: Granåsen, HS 138, kvalifisering kvinner, individuelt renn menn og kvinner
15. mars: Vikersund HS 240, offisiell trening kvinner, kvalifisering menn
16. mars: Vikersund, HS 240, individuelt renn menn og kvinner
17. mars: Vikersund, HS 240, individuelt renn kvinner og finalerenn med 3 omganger for menn: 30, 20 og 10 hoppere.

Regler:
Holmenkollen blir som en vanlig World Cup-helg med kvalifiseringer og to renn for 40 kvinner og 50 menn.

I Granåsen blir det renn i normalbakke på tirsdag og storbakke på onsdag. Det blir kvalifisering og renn for 40 kvinner, mens det er de 50 beste mennene i RAW AIR etter rennene i Holmenkollen som får delta i rennene i Granåsen, og det blir derfor ingen kvalifiseringer for mennene der.

I Vikersund får de 15 beste kvinnene i World Cup sammenlagt, samt inntil 5 blant de 15 beste i RAW AIR, etter rennene i Granåsen delta i de to skiflygingsrennene lørdag og søndag. De 50 beste mennene i RAW AIR etter rennene i Granåsen får delta i kvalifisering i Vikersund fredag, hvorav de 40 beste stiller i lørdagens renn. På søndag får de 30 beste mennene i RAW AIR starte i første runde. De 20 beste herfra får hoppe i andre runde, mens det er de 10 beste etter 2 runder får kjempe om RAW AIR-sammenlagt i en 3. finalerunde.

ENGLISH VERISON*

RAW AIR 2024 is ready

There will be 10 jumpers in a third, final round during the RAW AIR final for men in Vikersund in March, and there will finally be official World Cup-competitions for the ladies when they compete in Vikersund. The athletes must master the normal hill, large hill and ski flying to be crowned champions of this years tournament. A total of 16 jumps will be counting on the final results for the 2024 edition.

* 16 jumps in total for both men and women in Holmenkollen, Granåsen and Vikersund.
* Competitions will be held in normal hill, large hill and ski flying.

* Only 10 men in a final, third round on the Sunday in Vikersund.

– Last year we saw the anticipation connected to which of the women who got to jump in Vikersund, now we are adjusting to increase the excitement for the men’s RAW AIR as well. This will heighten the drama and interest around the athletes having to master three different sizes of hills in RAW AIR 2024. This has never happened before, says project leader of the tournament, Ståle Villumstad.

Monday there were held FIS-meetings after the Summer Grand Prix final in Klingenthal. The details, change of rules for competitions and equipment for the upcoming World Cup season was made official.

This winter the first ever FIS-event for women in ski flying was held in Vikersund, this winter there will be two competitions and they will hold the status of World Cup-events. The past season, only 15 women were allowed to participate in the ski flying event, this year it is increased to a maximum of 20. The international ski jumping committee, FIS, decided that the 15 best women in the overall World Cup, and the 15 best in the RAW AIR tournament will be allowed to ski fly, but there will be a limit of a total of 20 athletes.
RAW AIR starts in Holmenkollen, continues on to Granåsen and the finals are held in Vikersund. There will be RAW AIR-competitions in the new World Championship hills in Granåsen for both men and women.

– This continues to develop RAW AIR, initiated by race director in ski jumping FIS, Sandro Pertile, which shows that Norwegian ski jumping has created a tournament that has a lot of value and interest in increasing the value of our sport. This shows that we continue to live our vision “We want to be the World’s most important ski jumping nation”, says chief of sports for the Norwegian ski jumpers, Clas Brede Bråthen.

In addition to RAW AIR, Norway will host a World Cup-weekend for both men and women in the first weekend of December. All suggestions from the international ski jumping committee will be officiated by the end of October.

The women who will be permitted to start in the ski flying competitions in Vikersund, will be the top 15 from the World Cup-overall, and a possible addition of 5 athletes from the top 15 of RAW AIR after the competitions in Granåsen. The 50 best men in RAW AIR after the competitions in Granåsen will participate in a qualification in Vikersund on the Friday, where 40 will qualify for the competition on Saturday. For the finale on the Sunday, it will only be the 30 best men starting. The 20 best will be jumping in the 2nd round and the top 10 will proceed to a final 3rd round to fight for the RAW AIR overall title.