Daniel Tande er tilbake på øverste nivå etter skade, mens Halvor Egner Granerud kan sikre sammenlagtseieren. (NTB)

Granerud jakter historisk seier – Tande tilbake i SGP

Halvor Egner Granerud kan bli første norske vinner av Sommer Grand Prix til helgen, mens Daniel-André Tande er tilbake på øverste nivå.

- Kjenner på kroppen at det nærmer seg en konkurranse og nyter den følelsen. Det var spennende å følge konkurransen i Hinzenbach med tanke på de hopperne som er nærmest sammenlagt. Resultatene der gjør at mulighetene er gode for å bli første norske vinner av SGP, men først skal det hoppes, sier Granerud.

Samtidig deltar Tande i utlandet for første gang siden det stygge fallet i Planica i mars. Han deltok nylig under COC-renn i Midtstuen.

- Det blir veldig spennende, men også veldig godt å se Daniel tilbake i konkurranse på det øverste nivået. Nå får vi mer inntrykk av hvilket nivå han er på etter skaden og ikke minst den solide opptreningen i sommer, sier landslagssjef Alexander Stöckl.

Østerrikeren er spent foran lørdagens avslutningsrenn i Grand Prix. Granerud leder med 75 poeng i sammendraget og er svært nær Norges første SGP-sammenlagtseier.

- Det blir noe helt nytt for oss. Vi har riktignok vært nære tidligere, men det betyr en del inn mot vinteren. Gode resultater gir selvtillit, og blir et bevis på godt treningsarbeid. Halvor har lagt ned en stor jobb på vei mot OL-sesongen, sier Stöckl.

Granerud står med 300 poeng så langt. Luken ned er stor til Jan Hörl (Østerrike) på 225 poeng. På kvinnesiden har Ursa Bogataj sikret sammenlagtseieren. Silje Opseth ligger på tredjeplass, 24 poeng bak toer Sara Takanashi.

- Dette er den helgen det er mest spenning og prestisje knyttet til i Sommer Grand Prix. Det blir siste test før vi møtes til World Cup-starten. De aller fleste fra World Cupen stiller til start i det som blir sommerens beste startfelt. Det er alltid spennende å se hvordan vi ligger an. Silje har variert i sommer, men har prestert veldig bra i konkurranser. Det har vært imponerende med tanke på den treningsbelastningen hun har lagt opp til. Vi vet at hun trives godt i stor bakke, sier landslagssjef Christian Meyer.

Det er kvalifisering fredag, renn for begge kjønn lørdag.

Uttak Grand Prix hopp Klingenthal:

Silje Opseth (Holeværingen), Anna Odine Strøm (Alta), Thea Minyan Bjørseth (Lensbygda), Halvor Egner Granerud (Asker), Johann Forfang (Tromsø SK), Robin Pedersen (Stålkameratene), Robert Johansson (Søre Ål), Marius Lindvik (Rælingen) og Daniel-André Tande (Kongsberg).

nif-epi04, 04