Yrende aktivitet i Torsbustaden hoppanlegg. (Torsbustaden Hopp på Facebook)

Hoppaktivitet landet rundt i krevende tider – trenger flere ski

Hoppsporten ser ut til å få et skikkelig løft i vinter. Barn og unge strømmer til hoppbakker i hele Norge. I Torsbustaden er pågangen så stor at de trenger flere ski.

Koronasituasjonen gjør idrettshverdagen vanskelig, men det jobbes nærmest døgnet rundt for å sikre at neste generasjon landslagshoppere får trene på noe av det aller gøyeste som finnes – nemlig å sette utfor i en hoppbakke.

HOPPING I BYÅSEN DENNE UKA (Foto: Ole Walseth).

- Vi har hatt veldig bra aktivitet etter jul. Det er mange unger i de minste bakkene (fra (5 til K28). Vi ser stadig nye barn komme innom, det er overraskende bra interesse rundt skihopping nå. Jeg tror ikke de aller minste ungene helt vet hva de går glipp av når det ikke arrangeres hopprenn. For dem er det viktigste å få hoppe, mens det er litt verre for de som er litt større. De savner å konkurrere. Noen ganger må vi komme med noen trøstende ord i en tid med mye hopping og trening, men lite konkurranse. Vi har brukt mye tid på å holde bakene klare til trening, sier Ole Walseth i Byåsen.

HOPPGLEDE I BYÅSEN (Foto: Ole Walseth)

- Jeg håper det Halvor Egner Granerud og de andre norske hopperne gjør i bakken gir en effekt. Det har alltid vært slik at når noen hopper bra, så det kommer det flere til hoppbakken. Vi ser også at foreldrene har mer tid til å være med i bakken under korona, fortsetter Walseth.

I Torsbustaden hoppanlegg er det også stor hoppaktivitet i vinter. I fjor sommer bygde man en liten langrennsløype rundt hoppbakkene.

POPULÆR HOPPAKTIVITET I TORSBUSTADEN HOPPANLEGG.

- Vi har et kompaktanlegg som har trukket til seg folk som vil gå på ski. Når vi har hoppski til utlån, så går det ikke lange tiden før de er i hoppbakken. Vi har opp mot 30 stykker på en treningskveld. Det er vi veldig fornøyd med. Når det meste av innendørsaktivitet er stengt, tror jeg korona kan være positivt for oss som er glad i skihopping. Folk trekker nemlig ut. Det er synd vi ikke får arrangere renn, men vi gjør det vi kan for å skape aktivitet og hoppmoro i en spesiell situasjon, sier primus motor Jan Skevik i Torsbustaden hopp.

Han er en av mange hoppentusiaster landet rundt som legger ned en utrettelig innsats for å holde anleggene oppe gjennom vinteren.

I Asker merker man også et stort løft. Den lokale skiklubben har fått mye oppmerksomhet i vinter gjennom World Cup-leder Halvor Egner Graneruds prestasjoner.

- Vi ser at oppmerksomheten rundt hopp har tatt seg veldig opp. Det prates skihopping rundt om i Asker nå. Og når det er sammenfall med fine snøforhold, har ungene strømmet til bakken. Vi drar i gang med karusellrenn på onsdager utover så lenge det er snøforhold. Dessverre får vi ikke delta hos andre klubber, men vi forsøker å få til så mye moro og aktivitet som vi kan under gjeldende regler. Vi har to trenere som bidrar. En er aktiv hopper, Sindre Ulven Jørgensen, mens Morten Kjølberg, som ga seg for to år siden, også har mye å bidra med. Det gjør at vi klarer å henge med når noen utøvere blir klare for litt større bakker enn de vi har selv i klubbanlegget vårt i Asker sentrum. Vi samarbeider med Jardar i Bærum om hopping i K17 og K26. Vi er optimister på vegne av hoppsporten, sier Svein Granerud i Asker skiklubb.

NYE SKI GIR FLERE MULIGHETEN TIL Å TESTE UT SKIHOPPING I ASKER (Foto: Svein Granerud)

Tidligere i vinter dukket det opp nye hoppski fra Halvor Egner Graneruds skipartner Fluege.de. Det har gitt enda flere barn og unge muligheten til å teste skihopping.

Utviklingssjef Tore Øvregård er tydelig på at vinteren er krevende for mange, men at man i Hopp-Norge har mange ildsjeler som sørger for at aktiviteten går opp selv om rennsesongen er blitt amputert.

- Vi i NSF hopp er ekstremt imponert over den innsatsen som legges ned, og er glad for at det betaler seg med flere barn som prøver vår fantastiske idrett, sier Øvregård.

nif-epi04, 04