Lobben leder hopperne i Engelberg

Hopplandslaget stiller uforandret under World Cupen i Engelberg, men tar smittegrep på trenersiden.

Landslagstrener Alexander Stöckl testet som kjent positivt for korona i helgen.

- Med smitte i støtteapparatet, så velger vi å bytte trenerteamet i tilfelle vi har flere caser. Thomas Lobben blir derfor ansvarlig trener til helgen. Han får med seg Trond Lindvik og Tore Øvregård i serviceteamet, sier Stöckl.

Sportslig ble helgen i Klingenthal avsluttet med en magisk søndag, der Norge kapret fem av de seks beste plassene på resultatlista.

- Helgens prestasjoner var helt fantastiske. Vi har vært på riktig vei siden starten av sesongen og har vært uheldige til tider, men fikk igjen for det spesielt på søndagen. En laginnsats vi aldri har sett ble toppet med annenplassen til Daniel-André Tande, som har klart å gå veien tilbake til verdenstoppen etter en tung avslutning med det stygge fallet i Planica i mars, sier Stöckl.

Østerrikeren kjører uforandret lag i Engelberg.

- Vi fortsetter med samme lag, mens vi har COC-utøvere som jakter ekstra kvoteplass til hoppuka i aksjon i Ruka. Vi håper på en fortsettelse av de gode prestasjonene, selv om vi ikke kan forvente å ha fem løpere topp seks, avslutter Stöckl.

Han er fortsatt på hotellrommet i Klingenthal, men håper å kunne reise til Østerrike kommende helg.

Rennene i Engelberg, som sendes på TV 2s kanaler, er siste test før den tradisjonsrike tysk-østerrikske hoppuka.

Samtidig skal seks hoppere i aksjon under COC-konkurransene i Finland. Der står mye på spill. Norge kjemper nemlig om kvoteplass til nettopp hoppuka.

- En veldig bra start av de norske i Vikersund. Teamene i Norge har gjort en god jobb i ressursperioden. Det blir spennende å se om noen av de norske klarer å sikre seg en plass til hoppuka. Etter Vikersund har (Joacim Ødegård) Bjøreng den siste plassen, men det blir tett, sier trener Andreas Vilberg.

Uttak World Cup hopp menn i Engelberg, Sveits:

Anders Fannemel (Hornindal Idrettslag)

Johann Forfang (Tromsø Skiklub)

Halvor Egner Granerud (Asker Skiklubb)

Robert Johansson (Søre Ål IL)

Marius Lindvik (Rælingen Skiklubb)

Daniel-André Tande (Kongsberg IF)

Fredrik Villumstad (Skimt)

Uttak COC hopp menn i Ruka, Finland:

Joacim Ødegård Bjøreng (Røykenhopp)

Anders Håre (Vikersund)

Robin Pedersen (Stålkameratene)

Sondre Ringen (Bækkelaget)

Sølve Jokerud Strand (Vikersund)

Oscar Westerheim (Bækkelaget)

• Trenere i Ruka blir Rune Velta og Geir Ødegård.