Eirin Kvandal måtte låne ski i Ljubno fredag. (Alexander Henningsen / Hopplandslaget)

Skitrøbbel for norgesmesteren – hyller støtteapparatet etter tidsdrama

Eirin Kvandal kom til Ljubno uten ski. En lokal juniorhopper ble redningen sammen med det norske støtteapparatet.

Det ble en hektisk oppladning for de norske hoppjentene før helgens World Cup i Slovenia. Reisen på glatte og stengte veier ble tidkrevende. Og for Kvandal forsvant skiene på vei til München.

- Jeg fikk ikke skiene mine, men fikk heldigvis låne et par av en prøvehopper. De var tre centimeter kortere, men funket bra. Takk til støtteapparatet som fikset dette på kort tid, sier Kvandal.

Hun håper favorittskiene ankommer Ljubno før lørdagens lagkonkurranse der hun innleder for Norge.

- Jeg får mest sannsynlig skiene mine i kveld, sier Mosjøen-hopperen.

Den munnrappe norgesmesteren tok det hele tilsynelatende med ro, men hun kunne ikke dy seg da Alexander Henningsen og Henning Stensrud i støtteapparatet jobbet febrilsk med å gjøre låneskiene klare før fredagens kvalik.

- De er så stressa de to der, sa Kvandal til landslagssjef Christian Meyer mens det ble jobbet intenst i kulissene.

Meyer tar oss gjennom dramaet:

- Eirin fikk ikke skiene sine da vi landet i München. Vi måtte låne noen som var litt kortere og ikke samme standard som hennes egne. Etter intens og god jobb fra servicemann Henningsen og trener Stensrud ble skiene klare.

Alexander Henningsen har preparert mange hoppski og la raskt en god plan for å tilpasse låneparet.

- Med hjelp fra Fluege og den gamle storhopperen Primoz Pickl fikk vi låne ski. De var av god stand, men vi måtte sette på reservebindinger for å gjøre at skiene føltes litt mer kjent ut. Skiene til Eirin skal forhåpentlig være på vei til hotellet nå. Jeg håper å ha dem her i løpet av kvelden, sier Henningsen.

Kvandal ble nummer 11 i dagens kvalifisering. Lagvenninnen Silje Opseth vant kvaliken, mens Maren Lundby viste litt av gamle takter med fjerdeplass. Thea Minyan Bjørseth ble nummer 12. De fire utgjør Norges lag lørdag. Anna Odine Strøm ble nummer 18. Det betyr at alle de norske utøverne i Ljubno kvalifiserte seg til søndagens individuelle renn.

TOMMEL OPP: Silje Opseth vant dagens kvalik
i slovenske Ljubno. Foto: Alexander Henningsen.