Thea Bjørseth er klar for mer World Cup sammen med Maren Lundby. (Alexander Henningsen / NSF hopp)

Siste test for hoppjentene før RAW AIR

Maren Lundby er klar for siste renntest før hun setter utfor på hjemmebane i RAW AIR.

Bøverbru-jenta er en av fire norske hoppere som skal i aksjon i helgens renn i slovenske Ljubno. Det er lagkonkurranse lørdag og individuelt renn søndag. I tillegg til Lundby er Anna Odine Strøm, Silje Opseth og Thea Minyan Bjørseth tatt ut.

- Det er litt synd at vi jentene ikke har renn i Lahti i månedsskiftet, men det betyr bare at vi kan stille ekstra uthvilt når vi skal konkurrere på hjemmebane i RAW AIR, sier Lundby.

Hun ligger på annenplass i World Cup-sammendraget, 90 poeng bak Chiara Hölzl. Søndagens renn i Ljubno er det siste før hoppjentene skal i aksjon i Holmenkollen på selveste kvinnedagen 8. mars.

- Jeg er alltid offensiv, og har hatt noen gode treningsdager på Lillehammer som jeg tror kommer godt med i siste del av sesongen, sier Lundby.

Norge var på pallen for første gang i en lagkonkurranse i World Cup tidligere i sesongen.

- Vi mener vi er seriøse utfordrere til en plass på pallen. Østerrike har vært gode fram til nå og Slovenia er alltid gode på hjemmebane, men bak der er det åpent. Vi glemmer ikke Zao der Norge var jevne med Japan, sier landslagssjef Christian Meyer.

Bjørseth debuterte på øverste nivå under rennene i Hinzenbach for knappe 14 dager siden. Der kapret hun sine aller første WC-poeng.

- For Thea blir det en ny erfaring å hoppe lagkonkurranse i World Cup. Hun har sklidd rett inn i teamet, og hun er blitt tatt veldig godt vare på av de andre jentene. Dette kan bli en sammensveiset gjeng som blir verdifulle for Norge. Silje og Anna viser begge god progresjon i bakken. Maren har hatt en god treningsuke og har gjort nødvendige forandringer i bakken, noe som er svært gledelig, sier Meyer.

Uttak World Cup hopp kvinner i Ljubno, Slovenia:

Thea Minyan Bjørseth (Lensbygda)

Maren Lundby (Kolbukameratene)

Silje Opseth (Holeværingen)