Daniel-André Tande er friskmeldt etter influensa. (Terje Pedersen / NTB)

Tande friskmeldt

Daniel-André Tande har ristet av seg influensaen og er klar til helgens World Cup-renn i skiflyging i Kulm.

- Formen har kommet seg veldig. Jeg hadde en rolig og fin treningsøkt i går, så jeg er klar for Kulm. Det blir en viktig test i skiflyging før Raw Air-rennene på hjemmebane i Vikersund neste måned, sier Tande.

Han sto over rennene i Willingen sist helg. Der fikk de norske hoppgutta en opptur etter en litt tung periode. Marius Lindvik ble nummer to, mens Johann Forfang ble nummer seks i lørdagens renn. Søndagens renn blåste dessverre bort.

- Vi reiser videre med samme lag. Vi gleder oss til å se Daniel i aksjon igjen etter sykdom. Resultatmessig var Willingen en stor opptur med Lindvik på pallen og Forfang med sjetteplass. Det er gledelig å se at vi ikke har mistet evnen til å fly.  Jo større bakken er, jo bedre for oss. Derfor ser vi fram til en spennende skiflygingshelg i Kulm, sier landslagssjef Alexander Stöckl.

Jakter kvoteplass i RAW AIR

Joacim Ø. Bjøreng sørget for norsk hoppopptur med seier i COC-rennet i Brotterode søndag. Han er en av fire hoppere som tar turen til COC-rennene i Iron Mountain, USA. Andreas Buskum, Anders Ladehaug og Sondre Ringen er også tatt ut. Mye står på spill inn mot RAW AIR.

- Det blir en spennende konkurransehelg i USA. Det er ofte mye publikum, god stemning i bakken og arrangøren tar oss godt imot. Joacim vant det siste rennet i Brotterode, og vi håper at han kan fortsatt den gode hoppingen og forhåpentlig sikre norsk kvoteplass til RAW AIR. Andreas er også på skuddhold når det gjelder kvoteplass, som avgjøres under COC-helgen på Rena i starten av mars, sier trener Andreas Vilberg.

Uttak World Cup hopp menn i Kulm, Østerrike:

Johann Forfang (Tromsø SK)

Anders Håre (Vikersund)

Robert Johansson (Søre Ål)

Marius Lindvik (Rælingen)

Robin Pedersen (Stålkameratene)

Daniel-André Tande (Kongsberg)

Uttak COC hopp menn i Iron Mountain, USA:

Joacim Ø. Bjøreng (Røykenhopp)

Andreas Buskum (Lensbygda)

Anders Ladehaug (Nordre Land)

Sondre Ringen (Bækkelaget)