Thea Minyan Bjørseth har hoppet World Cup i vinter. Nå venter junior-VM. (NTB)

Disse hopperne skal på medaljejakt i junior-VM

Norge sender ti hoppere til junior-VM i Oberwiesenthal. – Som alltid er målet å ta medalje i junior-VM, sier trener Henning Stensrud.

Fem hoppøvelser står på programmet under junior-VM:

5/3 Individuelt renn jenter og gutter

7/3 Lagkonkurranse jenter og gutter

8/3 Mikslagkonkurranse

- Vi sender en spennende tropp med utøvere som har høy kapasitet på sitt beste nivå. Det kan nok se ut som andre nasjoner må bære favorittstempelet i de fleste hoppøvelsene, men vi er i en sterk utfordrerposisjon. Junior-VM har vært en arena hvor vi har markert oss som en sterk hoppnasjon i en rekke år, og vi er sterke i troen på at vi skal fortsette med det, sier sportssjef Clas Brede Bråthen.

Disse ti hopperne får sjansen i Tyskland under junior-VM:

Jenter:

Karoline Bjerke Skatvedt (Trøgstad)

Eirin Maria Kvandal (Mosjøen)

Thea Minyan Bjørseth (Lensbygda)

Nora Midtsunstad (Våler)

Heidi Dyhre Traaserud (Heddal)

Gutter:

Sander Vossan Eriksen (Bækkelaget)

Bendik Jakobsen Heggli (Byåsen IL)

Ole Kristian Baarset (Botne)

Jens Gaarder (Raufoss)

Jo Rømme Mellingsæter (Orkdal)

Tilbake fra hjernerystelser

- Jeg føler at vi stiller med et slagkraftig lag. Dersom Thea tar ut sine beste hopp, så kan hun være med å kjempe om medalje, sier jentenes trener Line Jahr.

Bjørseth debuterte nylig i World Cup. Hun har allerede tatt WC-poeng. Karoline Bjerke Skatvedt deltok under World Cup i Lillehammer før jul, men har slitt med hjernerystelse de siste ukene.

- Det blir spennende å se hvilket nivå Karoline har inne etter å ha vært ute med hjernerystelse siden starten av februar, sier Jahr.

Nora Midtsunstad har også vært ute med hjernerystelse den siste tiden, men hadde denne uken et vellykket comeback.

Utfordrere, ikke favoritter

På guttesiden er trener Stensrud spent. Både Sander Vossan Eriksen og Bendik Jakobsen Heggli har hoppet COC-renn i forkant av junior-VM.

- Vi har tatt ut fem hoppere som alle har vist meget gode prestasjoner gjennom hele vinteren. Jeg ser fram til å se dem i aksjon under junior-VM. Som alltid har vi et mål om å ta medalje, noe vi har klart veldig ofte de siste årene. Selv om vi har klart medalje de senere årene, tar jeg det ikke som en selvfølge at vi skal klare det igjen. Jeg ser på oss selv som utfordrere og ikke favoritter. Vi skal jobbe hardt og prøve å ta ut det vi er gode for, sier Stensrud.