Maren Lundby i aksjon i Oberstdorf sist helg (NTB)

FIS Council støtter Norges forslag om VM i stor bakke for kvinner

På et møte i dag torsdag, har FIS Council (styret i Det internasjonale skiforbundet) støttet Norges Skiforbunds forslag om å inkludere stor bakke for kvinner i VM-programmet.

Dette etter rekordrask saksgang da det for kort tid tilbake ble kjent at stor bakke ikke var en del av VM-programmet. Før verdenscupen i Oberstdorf sist helg var Maren Lundby sterkt kritisk til at hun og konkurrentene ikke fikk hoppe i den store bakken i VM. Lundbys uttalelser fikk bred støtte og utspillet førte til at prosessen med å få endret VM-programmet startet.

-Dette er fantastisk. Jeg vil takke skiledere og deres velvillighet i denne saken. Det har vært helt avgjørende med all støtten jeg har fått fra vår skipresident, som har jobbet natt og dag den siste uken, vår kultur- og likestillingsminister og vår egen hoppsjef. De har støttet meg helhjertet gjennom den stormen som har vært. Jeg har følt meg litt tom for energi etter alt oppstyret, men dette gir meg en enorm boost inn mot helgens konkurranser i Hinzenbach, sier Maren Lundby.

-Jeg er svært glad for at FIS Council i dag enstemmig og tydelig støttet Norges Skiforbund sitt forslag om å inkludere VM i stor bakke for kvinner, sier skipresident Erik Røste som selv deltok på møtet og hadde skrevet forslaget. -Vi ønsker alle å se Maren og de andre hopperne i den store bakken i Oberstdorf neste år.

-Beslutningen viser at FIS er en organisasjon som tar raske og gode beslutninger når det er nødvendig. Det gjør meg trygg på at vi går i riktig retning, sier sportssjef Clas Brede Bråthen.

Bråthen mener at den eksplosive utviklingen i kvinnehopp har gått så fort at det blant annet har vært en utfordring når det gjelder konkurranseprogrammet i mesterskap.

-Maren er en sentral aktør i de endringene vi nå ser, og er en utøver som betyr mer for idretten sin enn de fleste utøvere i andre idretter får mulighet til, sier Bråthen.

Raske og nødvendige endringer

Erik Røste berømmer Maren Lundby, sportssjef Clas Brede Bråthen og hoppmiljøet i Norge som har gått foran i utviklingen av hoppsporten for kvinner. For å løse denne saken raskt, må det formelle vedtak på plass. Derfor kontaktet skipresidenten nøkkelpersoner i den internasjonale ski-familien.

På vegne av Norges Skiforbund sendte han umiddelbart inn et kongressforslag, som Council i dag sluttet seg enstemmig til at skal behandles på kongressen i mai. Arrangøren i Oberstdorf i 2021 og Planica i 2023 er positive til forslaget og FIS vil nå følge opp arrangørene når det gjelder det praktiske knyttet til blant annet logistikk og kostnader. Det er ventet at forslaget blir vedtatt under kongressen.

-Alle jeg har snakket med, har vært konstruktive for å finne en løsning og vært enige om at dette måtte vi bare ordne. Det viser at det også i internasjonal idrett er mulig å gjøre raske og nødvendige endringer, sier Røste.

Den tydelige støtten fra norske myndigheter var viktig for arbeidet. Det samme var sportssjef Clas Brede Bråthens dialog med det internasjonale hoppmiljøet. I tillegg trekker skipresidenten frem COOP sitt initiativ om å være med å dekke tilleggskostnadene som viktig i prosessen han hadde i FIS.

-Men den aller største takken går allikevel til Maren Lundby som nok en gang frontet en viktig sak for de kvinnelige hopperne, sier skipresident Erik Røste.

nif-epi04, 04