Maren Lundby vant nylig NM foran Silje Opseth og Thea Minyan Bjørseth. (Alexander Henningsen / Hopplandslaget)

Endelig World Cup-start for hoppjentene

Norge sender fem kvinner til World Cup-åpningen i Ramsau.

- Det blir veldig spennende å komme i gang med World Cup-sesongen. Vi har ikke sett våre konkurrenter i aksjon siden kvaliken i Granåsen i mars. Vi aner ingenting om deres nivå i bakken, men føler at vi til tross for en svært vanskelig periode har fått gjennomført de samlingene og konkurransene vi ønsket i Norge. Vi har ikke kunnet reise til utlandet eller hatt internasjonale renn. Da er det vanskelig å si hvor bra vårt nivå er før åpningsrennet, sier landslagssjef Christian Meyer.

Maren Lundby, Silje Opseth, Anna Odine Strøm, Eirin Kvandal og Thea Minyan Bjørseth skal i aksjon i det ekstrainnsatte hopprennet i Ramsau fredag. Koronasituasjonen har skapt en krevende hverdag for hoppjentene.

- Vi har prøvd å gjøre best mulig jobb i en krevende tid uten utenlandsreiser. I tillegg har alle i støtteapparatet foruten meg vært permittert i deler av ressursperioden. Likevel har vi klart gjennom en fenomenal vilje fra Jermund Lunder, Henning Stensrud og Alexander Henningsen å gjennomføre de planene vi la i mai. Utøverne har samtidig utvist en dedikasjon og forståelse for målrettet jobbing som har vært helt unik. Jeg mangler ord for å beskrive driven i Hopplandslaget. Vi på kvinnesiden har færre renn enn normalt, men gleder oss veldig til å vise oss fram fra vår beste side på TV når vi først får sjansen. Alle vet at vi har sterke kort i Maren, Silje og Anna. Maren har vært en grossist innen pallplasseringer og Silje og Anna er jevnt og trutt topp ti. Alle de tre har vært på pallen i World Cup, men ikke glem at de to nye jentene våre også har vist nivå som er fullt på høyde med de etablerte den senere tiden. Vi sender et sterkt lag til Østerrike, sier Meyer.

Uttak World Cup hopp kvinner i Ramsau, Østerrike:

Maren Lundby (Kolbukameratene)

Silje Opseth (Holeværingen)

Anna Odine Strøm (Alta)

Eirin Maria Kvandal (Mosjøen)

Thea Minyan Bjørseth (Lensbygda)