Sander Vossan Eriksen debuterer i hoppuka. (Stian Lysberg Solum / NTB)

Debutant får sjansen i hoppuka

Sander Vossan Eriksen (19) er tatt ut til den tysk-østerrikske hoppuka.

Bækkelaget-hopperen debuterte i World Cup denne sesongen og har allerede rukket å ta poeng i flere renn. Nå venter debuten i den prestisjefylte hoppuka.

- Helt sykt, egentlig. Det er utrolig gøy å få lov til å være med etter å ha hoppet bra i starten av denne sesongen. Jeg gleder meg masse, sier Eriksen.

Norge sender seks utøvere til hoppuka. Eriksen reiser til Tyskland og Østerrike sammen med verdenscupleder Halvor Egner Granerud, Johann Forfang, Robert Johansson, Marius Lindvik og Daniel Tande.

Granerud har vært i fantastisk form inn mot hoppuka og står med fem strake seirer i World Cup.

- Sesongen så langt har vært over forventningene. Noe som skyldes konstante prestasjoner av Halvor Granerud, men også enkelte gode resultater av andre utøvere. Det første store høydepunktet denne sesongen med skiflygings-VM endte med gull og sølv. Vi drar til Oberstdorf med et sterkt lag og en stor favoritt, sier landslagssjef Alexander Stöckl.

- Uansett er hoppuka et eget kapitel. Vi må sørge for at alt er på stell når den første utøveren starter i kvaliken i Oberstdorf. Spesielt med tanke på situasjonen vi møter i år, så må vi være det laget som er best forberedt. Hopperne våre må kunne fokusere på det sportslige uten å bry seg om alt annet, fortsetter Stöckl.

Koronasituasjonen i verden gjør at hopperne lever under strenge smittevernstiltak.

- Jeg gleder meg til å sette i gang med det første rennet om noen få dager, og håper at vi kan være med i kampen om seieren i årets hoppuke, sier Stöckl.

Norge har ikke vunnet hoppuka siden Anders Jacobsen vant i 2006/07.

Uttak til den tysk-østerrikske hoppuka:

Sander Vossan Eriksen (Bækkelaget), Johann Forfang (Tromsø SK), Halvor Egner Granerud (Asker), Robert Johansson (Søre Ål), Marius Lindvik (Rælingen) og Daniel Tande (Kongsberg).

Halvor Egner Granerud reiser til hoppuka som favoritt etter fem strake seirer i World Cup (NTB).

nif-epi04, 04