Marius Lindvik er klar for World Cup-rennene i Engelberg etter en liten pause hjemme i Norge. (Stian Lysberg Solum / NTB)

Lindvik tilbake – seks hoppere til Engelberg

Marius Lindvik har hatt bra dager hjemme i Norge. Rælingen-hopperen er tilbake når hopperne skal i aksjon i Engelberg.

- Det var inspirerende å se gutta ta laggullet i skiflygings-VM. Nå gleder jeg meg til å hoppe igjen. Jeg trengte denne pausen og har hatt bra dager hjemme i Norge, sier Marius Lindvik.

Han valgte selv å stå over skiflygings-VM i Planica sist helg. Frogner-gutten følte seg ikke mentalt klar for skiflyging. Nå handler ting om å finne toppformen inn mot hoppuka.

- Jeg gleder meg spesielt til å se Marius igjen og håper han har ladet kroppen for Engelberg og inn mot hoppuka, sier landslagssjef Alexander Stöckl.

Helgen i Planica ga norsk sølv individuelt (Halvor Egner Granerud) og gull i lag (Daniel Tande, Johann Forfang, Robert Johansson og Granerud).

- Planica har vært en fantastisk opplevelse. Resultatene er det ene, men showet hoppsporten klarte å levere var helt magisk. Som Granerud sa, du kan ikke lage manus på dette. Alt gikk opp og vi står igjen med sølv individuelt og et gullag, sier en fornøyd landslagssjef.

Utøverne har valgt et litt ulikt opplegg foran rennene i Engelberg. Noen av hopperne tar en kort tur hjem til Norge, mens Stöckl og tre hoppere har valgt å bli igjen i Slovenia.

- Veien videre er bestemt og det blir individuelle løsninger. Robert, Johann og Anders (Håre) har dratt hjem, sammen med en del av støtteapparatet. Jeg blir igjen her i Planica med Daniel, Halvor og Sander (Vossan Eriksen). Det skal hoppes i 90-metersbakken for å nullstille etter skiflygningen. Deretter reiser vi direkte videre til Engelberg for å fortsette i bobla. Johann, Robert og Marius møter oss her på torsdag, sier Stöckl.

Det er bestemt at Anders Håre skal delta i COC-rennene i Ruka.

- Vi stiller med seks løpere i Engelberg. Anders skal sammen med de nest beste utøverne stille i Ruka for å prøve å hoppe inn en kvoteplass til hoppuka. Engelberg blir den siste målestokken før hoppuka, og jeg håper vi kan fortsette med gode resultater for å kunne nyte noen få juledager i karantene før vi skal ned igjen til Oberstdorf, sier landslagssjef Alexander Stöckl.

Uttak World Cup hopp menn i Engelberg, Sveits:

Sander Vossan Eriksen (Bækkelaget), Johann Forfang (Tromsø SK), Halvor Egner Granerud (Asker), Robert Johansson (Søre Ål), Marius Lindvik (Rælingen) og Daniel Tande (Kongsberg).

Uttak COC hopp menn i Ruka, Finland:

Bendik Jakobsen Heggli (Byåsen), Robin Pedersen (Stålkameratene), Andreas Granerud Buskum (Lensbygda), Anders Håre (Vikersund) og Sondre Ringen (Bækkelaget).

Trener: Rune Velta.