Halvor Egner Granerud vant foran Robert Johansson og Marius Lindvik i det siste World Cup-rennet før skiflygings-VM. (Tadeusz Mieczynski / Skijumping.PL)

Stöckl drøyer med det endelige VM-uttaket

Alexander Stöckl har tatt med sju hoppere til skiflygings-VM i Planica. Først senere i uka kommer det endelige laguttaket.

Norge har seks plasser på trening, mens fem hoppere kan delta i det individuelle VM-rennet (fire + regjerende mester Daniel Tande). Sander Vossan Eriksen, Johann Forfang, Halvor Egner Granerud, Anders Håre, Robert Johansson, Marius Lindvik og Daniel Tande ankom Slovenia mandag.

- Vi kjører de samme sju utøverne som har vært i aksjon de siste helgene. Alle har tatt poeng i World Cup. Derfor mener jeg det er riktig å fortsette med samme tropp, sier landslagssjef Alexander Stöckl.

Landslagslaget jobber med å få til trening i storbakken i Planica.

- Vi får kanskje muligheten til å hoppe i storbakken før torsdag, slik at vi kan bestemme oss for de seks som skal starte i den første offisielle treningen, sier Stöckl.

Planica skulle egentlig arrangert skiflygings-VM i mars, men mesterskapet ble utsatt som følge av koronasituasjonen.

- Hvordan blir det å fly så tidlig i sesongen?

- Det blir spennende å se hvem som takler det best. Heldigvis så har vi nå noen hopp i store bakker som Kuusamo og Nizhnij Tagil med ordentlig oppdrift. Derfor tenker jeg at de fleste nok er ganske klare til å starte på torsdag her i Planica, sier Stöckl.

Norge hadde en stor hopphelg i Russland. Halvor Egner Granerud vant begge dager. Og i søndagens renn sørget Granerud, Robert Johansson og Marius Lindvik for helnorsk pall. Det har kun skjedd to ganger tidligere i World Cup-sammenheng.

- Det gir nok selvtillit. Vi ser at vi har flere løpere som kan være i toppen. Dette lover godt inn mot skiflygings-VM, sier suksesstrener Stöckl.

Østerrikeren hyller støtteapparatet rundt Hopplandslaget. Sammen med utøverne har man vært på sammenhengende reise siden World Cup-starten i november.

- Støtteapparatet har gjort sitt aller beste for at utøverne kan fokusere på det sportslige. Vi har utstyr, teknikk og ikke minst logistikken på plass. Det er krevende å ha kontroll på alt med mange ting som kommer i tillegg på grunn av korona. Men med dette teamet så har ting gått veldig bra enn så lenge. Selv om vi er på tur i veldig lang tid sammen, så er folk fortsatt ekstremt motivert og jobber mye, sier Stöckl.

Troppen til skiflygings-VM i Planica, Slovenia:

Sander Vossan Eriksen (Bækkelaget), Johann Forfang (Tromsø SK), Halvor Egner Granerud (Asker), Anders Håre (Vikersund), Robert Johansson (Søre Ål), Marius Lindvik (Rælingen) og Daniel-André Tande (Kongsberg).

* Endelig uttak gjøres senere i uken. Norge har fem plasser (4 + regjerende mester Tande) i VM-rennet (2 omganger fredag, 2 omganger lørdag). Det er kvalifisering torsdag. Lagkonkurransen står på programmet søndag.