Norge har tatt medaljer i 22 mesterskap på rad. Her er laggullet i boks under skiflygings-VM. (Tadeusz Miekzynski / Hopplandslaget)

Norsk hoppsports unike medaljerekke

Halvor Egner Granerud sørget for å forlenge medaljerekken. Norske skihoppere har tatt medaljer i hele 22 skimesterskap på rad.

Granerud tok nylig sølv under skiflygings-VM i Planica. Dagen etter vartet det norske laget opp med laggullet.

Clas Brede Bråthen har vært sportssjef i hopp siden 2004. Den tidligere hopperen husker altfor godt norske nedturer i hoppbakken. Han sa det også på nært hold som medlem i Hoppkomiteen. Kanskje var bunnivået under OL i 2002 på nivå med skrekkvinteren 91/92 da vi altfor sent la om til den da nye V-stilen.

Nå kan man se tilbake medaljer i samtlige mesterskap siden 2003.

- For meg vitner dette om at prosjektet som startet i 2001, så langt, har vært svært vellykket. Den gangen analyserte oss frem til at vår største styrke var antallet utøvere, og ikke minst tradisjonene og kulturen som norsk hoppsport representerer. En langsiktig plan, med dedikerte medarbeidere, motiverte utøvere og et fantastisk korps av frivillige har vært i stand til å ta ut betydelig mer av styrken enn hva vi klarte i perioden 1970 – 2001, sier Bråthen.

Maren Lundby med OL-gullet fra Pyeongchang (NTB)

Han mener noe av det viktigste var å slutte med synsing. I dag fremstår norsk hoppsport kunnskapsbasert.

- Det å gå fra «Peilingskolen», med sin synsing og skråsikre uvitenhet til en mer forskning og kunnskapsbasert tilnærming har gjort at dagens utøvere får en oppfølging som er mer på linje med konkurrentene enn hva tilfellet var i perioden som er nevnt over, fortsetter en entusiastisk Bråthen.

- I tillegg er det verdt å nevne at lojalitet til hoppsporten og ikke minst Hopplandslagets visjon; «Vi Vil Være Verdens Viktigste Hoppnasjon» har vært avgjørende, sier hoppsjefen.

Han nyter noen få juledager med familien hjemme i Mjøndalen før han tar turen til den tysk-østerrikske hoppuka.

-  Norge har en stolt hopphistorie, men har ofte slitt med å skape en ener, likevel ser vi at mange har tatt medalje, hva er forklaringen til at man lykkes når det virkelig gjelder?

- Det har jeg dessverre ikke noe godt svar på. Men at vi kanskje har flere gode hoppere, over lengre perioder, enn hva våre konkurrenter har kan være en forklaring. Derfor er jo også alle de frivillige som holder hoppskoler og annen motiverende aktivitet i hoppbakker helt avgjørende for at dette skal fortsette, mener sportssjefen.

Lars Bystøl med OL-gullet i Torino (NTB)

Vi ber hoppernes sjef plukke ut noen personlige høydepunkter blant alle medaljene.

- Jeg er nok en person, som veldig mange jeg kjenner også er, som gleder meg aller mest over seier. Og en liten omskrivning av den gamle storhopperen Nils Arne Eggen utsagn, «De viktigste konkurransene er de vi ikke har hoppet enda». Jeg opplever også at det er vanskelig å sette ting opp mot hverandre, men jeg kommer ikke unna disse:

• Maren Lundbys OL-gull 2018
  • Laggullet i OL 2018
  • Daniel-Andre Tandes VM i skiflyging i 2018
  • Lars Bystøl gull i 2006

- Også må jeg få legge til Anders Jacobsens hoppukeseier i 2007. Hoppuka er stor, avslutter Bråthen.

Daniel Tande med VM-gullet i skiflyging (NTB)

NORSKE MESTERSKAPSMEDALJER I HOPP

(11) Vinter-OL (3-1-7)

2006 Gull Lars Bystøl, bronse Roar Ljøkelsøy (NM), bronse Lars Bystøl (SB), bronse lag

2010 Bronse lag

2014 Bronse Anders Bardal (NB)

2018 Gull Maren Lundby, Sølv Johann Forfang, bronse Robert Johansson (NB), bronse Robert Johansson (SB), gull lag

(21) Ski-VM (4-7-10)

2003 Sølv Tommy Ingebrigtsen (NB), bronse lag

2005 Sølv Roar Ljøkelsøy (SB), bronse lag

2007 Bronse Roar Ljøkelsøy (SB), sølv lag

2009 Bronse Anders Jacobsen (SB), bronse Anette Sagen, sølv lag

2011 Sølv lag (SB), sølv lag (NB)

2013 Gull Anders Bardal (NB), bronse Anders Jacobsen (SB)

2015 Gull Rune Velta (NB), bronse Rune Velta (SB), gull lag, bronse mikslag

2017 Sølv lag

2019 Gull Maren Lundby, bronse lag, bronse mikslag

(14) Skiflyging (8-4-2):

2004 Gull Roar Ljøkelsøy, gull lag

2006 Gull Roar Ljøkelsøy, gull lag

2008 Bronse lag

2010 Bronse Anders Jacobsen, sølv lag

2012 Sølv Rune Velta

2014 Sølv Anders Bardal

2016 Sølv Kenneth Gangnes, gull lag

2018 Gull Daniel-André Tande, gull lag

2020 Sølv Halvor Egner Granerud, gull lag

Rune Velta med VM-gullet fra Falun (NTB)

Totalt 46 mesterskapsmedaljer.

Medaljer i samtlige mesterskap siden 2003.

Medaljer i 22 strake mesterskap.

SB = stor bakke, NB = normal bakke