Silje Opseth og Johann Forfang gikk til topps i Midtstuen i sommer. Nå venter NM i samme bakke. (Håkon Mosvold Larsen / NTB)

Fredag deles kongepokalen ut – debut for historisk NM-øvelse

De norske hopperne kjemper om kongepokalen under helgens NM normal bakke i Midtstuen. Lørdag settes det opp en NM-historisk øvelse.

Fredagens individuelle NM-renn erstatter konkurransen som måtte avlyses på Lillehammer i mars på grunn av korona. NSF hopp har jobbet for å sette opp NM stor bakke, men manglende TV-tid gjør at de planene dessverre er skrinlagt. Derimot er det klart for mikskonkurranse i Midtstuen lørdag. For første gang er den kjønnsblandede konkurransen på NM-programmet.

- Stor-NM på Lillehammer 2020 måtte dessverre avlyses i mars på grunn av utbruddet av koronapandemien. Det lar seg ikke gjøre å sette opp NM stor bakke på nytt. Kollenhopp får til å arrangere NM i normalbakken kommende helg, og hoppkomiteen har derfor besluttet å dele ut årets kongepokal til vinneren av normal bakke menn, sier Ståle Villumstad.

Han er arrangementssjef i NSF hopp. Han håper at man snart også kan dele ut kongepokal på kvinnesiden.

- I henhold til de generelle reglene for tildeling av H.M. Kongens pokal, så må det være minst 15 deltagere i øvelsen. Dette gjelder uavhengig av kjønn og idrett. Kvinnehopp er i en veldig positiv utvikling både i kvalitet og kvantitet. Vi håper nå at vi får med så mange kvinner i NM normal bakke, at det kan søkes om kongepokal for denne øvelsen i kommende år, sier Villumstad.

I regelverket for utdeling av kongepokal står det følgende: «Det må delta minst 15 utøvere (kvinner og menn regnes hver for seg) i individuelle øvelser, og minst 8 lag av hvert kjønn i lag, for at et NM skal være berettiget til en kongepokal».

Neste NM stor bakke (2021) er tildelt og planlagt i Granåsen, Trondheim tirsdag 19. januar.

Arrangementssjef i NSF hopp:
Ståle Villumstad (NTB)

- Hva kan du si om innføringen av den nye miksøvelsen til helgen?

- Hopp ønsker konkurranser for begge kjønn, og gjerne i samme renn. Mikslagskonkurransen er ny øvelse i NM-sammenheng. Vi har nå så bra med kvinnelige hoppere rundt om i Norge at mange skikretser kan stille lag med én kvinne og to menn. Dette blir en veldig spennende konkurranse, sier Villumstad.

Han sier at helgens NM vil foregå innenfor trygge rammer.

- Korona er noe vi dessverre fortsatt må forholde oss til. Arrangementet vil være godt innenfor de 200 som er satt som tak for utendørsarrangementer. Det vil være egne servicepersoner som etterser at avstandsregler overholdes. Teamene blir fordelt i ulike garderober. Vi har i tillegg flyttet lagledermøtet utendørs for å sikre god avstand og redusere smitterisikoen. Det er kun utøvere som vil kunne bruke heisen, og det må brukes hansker. Arrangøren har utarbeidet risikoanalyse og har beredskap ved eventuelle symptomer. Alle som kommer i bakken blir registrert på lister, dersom sporing skulle bli nødvendig, sier Villumstad.

NM-PROGRAMMET:

Fredag 30. oktober