Per Bergerud (Alan Billyeald)

Vikersundvinner Per Bergerud ansatt som leder i Vikersundbakken

Verdens største skiflyvningsbakke vil ha mer helårsaktivitet, flere turister og videre utvikling av Raw Air. Nå opprettes et nytt selskap hvor Per Bergerud er ansatt som leder for videre satsing.

De senere årene har Per Bergerud blant annet vært administrerende direktør for skiskytter-VM i Holmenkollen, leder for Skiforeningen samt leder for Holmenkollrennene. I fjor ledet han orienterings-VM i Østfold. Bergerud har mange års erfaring fra forsikring, finans og bemanning, samt vært styreleder i bemanningsbransjen NHO Service.

– Vikersund har en svært dyktig og engasjert arrangørstab, med fantastiske frivillige som brenner for Vikersundbakken. Jeg gleder meg til å bli en del av dette miljøet, og bidra til å løfte arrangementene i Vikersund ytterligere. I tillegg ser jeg store muligheter for flere turister og flere aktiviteter hele året, sier Bergerud.

Per Bergerud hoppet for Svene IL, og vant i Vikersund i 1980. Han er én av kun seks nordmenn som har vunnet skiflyging individuelt på hjemmebane. Han ble verdensmester individuelt i Seefeldt 1985, og for lag i Oslo 1982.

VM om to år
Bergerud blir leder av et nystartet selskap med midlertidig navn SVH Drift AS. Selskapet er heleid av Stiftelsen Vikersund Hoppsenter. Albert Hæhre leder interimsstyret i selskapet. Han er svært fornøyd med ansettelsen.
– Med Per Bergerud får Vikersund én leder til å lede all aktivitet i hoppsenteret. Han har meget solid ledererfaring fra store idrettsarrangement i tillegg til lang erfaring fra næringslivet. Dessuten kjenner han hoppsporten og Vikersund godt. Vi i styret mener dette er et løft for Vikersund, sier Hæhre.

Bergerud starter umiddelbart i jobben, og blir med som observatør under verdenscupfinalen i Vikersund 13.-15. mars. Han får en nøkkelrolle frem mot Vikersund-VM om to år.
– Vi har en ambisjon om 60.000 tilskuere under VM. Skal vi lykkes med det må vi jobbe strategisk fremover. Dessuten ønsker vi å bidra til å videreutvikle Raw Air-suksessen til verdens viktigste hoppturnering for begge kjønn. Vi ønsker å løfte de internasjonale arrangementene slik at de blir mer attraktive for publikum, TV-seerne, hopperne og samarbeidspartnere, sier Dag Drolsum, styreleder i arrangørselskapet Flying Team Vikersund AS.

Næringslivet bidrar med egenkapital
Lokalt næringsliv stiller opp med egenkapital til det nye selskapet. Sparebank1 Modum stiller med fem millioner, mens næringslivsleder Albert Hæhre har sagt seg villig til å finne samarbeidspartnere som stiller med ytterligere fem millioner til egenkapital.

Alle ansatte i ett selskap
Det nyopprettede selskapet overtar de ansatte som i dag jobber i andre selskap i Vikersundbakken. Bergerud får det overordnede daglige ansvaret for all aktivitet i Vikersund hoppsenter.

– I alle år har det vært etterlyst å se helheten i Vikersundbakken og flere arrangementer gjennom hele året. Vi har kommet et godt stykke på vei de senere årene. Organisasjonene bak Stiftelsen Vikersund Hoppsenter ønsker å ta dette til nytt nivå. Felles daglig leder skal sikre god økonomisk drift av alle deler av anlegget, sier Albert Hæhre.

Vikersund Idrettsforening, Modum kommune og Viken Fylkeskommune står bak Stiftelsen Vikersund hoppsenter, som eier hoppsenteret. Det nye selskapet vil rapportere til stiftelsen, mens de frivillige til skiflygingsarrangementene organiseres gjennom et eget selskap som er heleid av Vikersund idrettsforening. Bergerud skal bygge videre på Vikersunds idealer der frivillighet er grunnlaget for all virksomhet. Han skal bidra til godt samarbeid mellom de frivillige og ansatte.

– Det er allerede betydelig aktivitet i Vikersunds åtte faste hoppbakker og to idrettshaller. Bergerud skal bidra til at idrettsanlegget skal kunne brukes enda mer av flere barn og unge i kommunen og området rundt, forteller Hæhre.

Fakta Vikersund

• Verdens største skiflyvningsbakke.
  • Verdensrekord: 253,5 meter. (Stefan Kraft, 2017)
  • Arrangerer årlig verdenscup som en del av Raw Air-turneringen.
  • Årets renn er 13.-15. Mars
  • VM-arrangør i 2022.
  • Vikersund Idrettsforening er arrangør av rennene.
  • Hoppsenteret eies av Stiftelsen Vikersund Hoppsenter, hvor Vikersund Idrettsforening, Modum kommune og Viken Fylkeskommune står bak.

Mer om Vikersund på vikersund.no

nif-epi04, 04