Anders Håre blir en av tre norske debutanter i hoppuka. (Foto: Tadeusz Mieczynski, Berkutschi)

Sju hoppere til hoppuka - Håre fikk den siste plassen

Norge sender sju hoppere til den tysk-østerrikske hoppuka.

- Det var litt surt å bli nummer 31 i dag, men det snur fort - for kort tid etterpå fikk jeg en veldig hyggelig beskjed rundt hoppuka. Det blir jo meget kult med hoppuka, for det hadde jeg virkelig ikke trodd da jeg begynte å hoppe i sommer. Hoppuka betyr mye, og dette blir en meget stor opplevelse, sier Håre.

Landslagssjef Alexander Stöckl sender følgende sju utøvere til den tysk-østerrikske hoppuka:

Johann Forfang (Tromsø SK)

Anders Håre (Vikersund)

Robert Johansson (Søre Ål)

Marius Lindvik (Rælingen)

Robin Pedersen (Stålkameratene)

Sondre Ringen (Bækkelaget)

Daniel-André Tande (Kongsberg)

* Lindvik, Ringen og Håre er debutanter i Vierschanzentournee.

- Vi sender de seks hopperne som var i aksjon her i Engelberg samt Robin Pedersen, som har trent hjemme i Norge, til hoppuka, sier Stöckl.

Østerrikeren er spent for hoppuka. Robin Pedersen har trent hjemme i Norge for å finne formen.

- Vi er klare til hoppuka og stiller med et ungt og motivert lag. Robert, Johann og Daniel stiller med noen år erfaring i hoppuka, mens de andre får oppleve hoppuka relativt upreget. Det er gledelig at Marius er stabil og i bra slag. Robin har vært hjemme og trent bra, det har skjedd noe og jeg er overbevisst om at han er klar, sier Stöckl.

Ringen og Håre har vist solid hopping i COC. Nå venter selveste hoppuka.

- Med Sondre og Anders har vi med oss to nye ansikter. Begge gleder seg helt sikkert til å stille i den mest tradisjonsrike turneringen. Begge har imponert med gode resultater i COC, og vi så noen gode hopp under helgens World Cup i Engelberg, mener Stöckl.

Hopperne rekker knapt hjemom i jula. Allerede 3. juledag setter man nesen for Tyskland og Oberstdorf.

- Jeg er fornøyd med utviklingen i det siste, og jeg håper at vi kan ta det siste steget inn mot hoppuka og kjempe om topplasseringer. Nå er det viktig at utøverne og trenerteamet kommer seg hjem til familiene sine for å lade batteriene inn mot et av årets høydepunkter.