Andreas Stjernen (NTB scanpix)

Nær 100 hopp-talenter samles i Kollen

Norges Skiforbund og Holmenkollen Skifestival inviterer til storstilt hopphelg i Midtstubakken. Totalt er i underkant av 100 utøvere fra 16 nasjoner påmeldt til helgens konkurranse.

Norges Skiforbund stiller med et sterkt lag i helgas kontinentalcup (COC) i hopp i Midtstubakken. Andreas Stjernen stiller i spissen for det norske laget.

Det er påmeldt drøyt 40 kvinnelige hoppere og drøyt 50 herrer til helgas internasjonale renn i Oslo. Norge stiller med fire kvinner og 12 mannlige hopppere.

- Vi ønsker å være med å kjempe om kvoteplass til verdenscupåpningen. Tidligere i år har vi ikke gjort det spesielt bra i kontinentalcupen, men ønsker å løfte oss på hjemmebane. Rennene i Midtstubakken blir viktige for oss, sier sportssjef Clas Brede Bråthen.

Landslagshopper Andreas Stjernen er blant de norske deltakerne i helgas renn etter at han har slitt med en leddbåndskade tidligere i år. Stjernen startet hoppinga senere enn de andre norske landslagshopperne foran VM-sesongen, men er klar på bommen i Midtstubakken lørdag og søndag.

- Dette blir første viktige test for min del i årets sesong. Klarer jeg å hevde meg i helgas renn, gir det en bekreftelse på at jeg er i rute foran sesongen, sier Stjernen.

- Å arrangere dette rennet er viktig for hoppsporten, og vi er glade for å kunne bidra til økt rekruttering til en av verdens viktigste og mest spennende idrettsgrener. Hopp-verden har mange talenter som vi er spente på å se i aksjon. Vi gleder oss til å ønske hoppfamilien velkommen til Holmenkollen igjen, denne gangen i varmegrader og uten snø, sier Kristin Vestgren Sæterøy, daglig leder hos arrangør Holmenkollen Skifestival AS.

Norske deltakere, menn:
Andreas Stjernen, Sprova IL
Sondre Ringen, Bækkelagets SK
Joacim Ødegaard Bjøreng, Røykenhopp
Marius Lindvik, Rælingen Skiklubb
Andreas Buskum, Lensbygda Sportsklubb
Joachim Hauer, Bækkelagets SK
Sigurd Nymoen Søberg, Furnes Skiløperforening
Robin Pedersen, Stålkameratene IL
Oscar Westerheim, Bækkelagets SK
PS: De tre siste norske deltakerne blir klare etter trening fredag.

Kvinner:
Karoline Andrea Røstad, Skogn IL
Ingebjørg Saglien Bråten, Etnedal IL
Thea Sofie Kleven, Gjerpenkollen
Eirin Maria Kvandal, Mosjøen IL

Tidsskjema
Lørdag 15. september:
Kl. 10:15: Kvinner
Kl. 15:45: Menn

Søndag 16. september:
Kl. 09:15: Kvinner
Kl. 12:15: Menn