Kamil Stoch (NTB scanpix)

Vedtak i hoppkomiteen

FIS spikret onsdag programmet for RAW AIR kommende sesong, samt så er det gode prosesser rundt bakkesertifikatene i Lillehammer, Granåsen og Vikersund. Hoppkomiteen gir også grønt lys for kvinnene i både storbakke og i skiflyging for fremtiden. Se også flere endringer i hoppkomiteen.

Se også sak på fisski.com

I Hellas ble detaljene for den tredje utgaven av RAW AIR endelig spikret, og turneringen bygger på det samme konseptet som tidligere. Det hele starter i Holmenkollen 8. mars 2019, mens finalerennet går i Vikersund 17. mars 2019. Det er planlagt individuelle renn i Holmenkollen, Lillehammer, Granåsen og Vikersund, mens det også er lagt inn lagkonkurranse i Holmenkollen og i Vikersund.
- Dette er en stor dag for oss som jobber hardt for verdens mest ekstreme og intense hoppturnering. Vi er kjempeglade for at FIS gir oss fornyet tillit og at detaljene for turneringen er vedtatt, sier skipresident Erik Røste.

Verdenscupsesongen for menn starter i polske Wisla 16. november. Kalenderen ellers er tradisjonell med mange av de kjente stedene og destinasjonene. En regelendring i FIS vedtatt i dag åpner opp for kvinnene i både skiflyging og i storbakke, og dette får direkte konsekvenser for terminlista kommende sesong. Kvinnene får en nemlig tidenes mest innholdsrike terminliste noen gang med rekordmange renn i storbakke til vinteren. Jentene får sin verdenscupstart i Lillehammer første helga i desember som i fjor med en trippel, mens verdenscupfinalen går i russiske Nizhny Tagil og Chaikovsky i mars med en avsluttende tour.

Sportssjef Clas Brede Bråthen smiler etter dagens møte i hoppkomiteen i FIS.
- Dette har vært en veldig bra for oss. Vi får muligheten til å arrangere RAW AIR etter samme konsept som vi har hatt suksess med siste to år. Jeg er kjempeglad for at jentene endelig får flere renn i storbakke. Dette har vært viktig for oss, og et steg riktig retning for utviklingen av kvinnehopp, sier han.

Om RAW AIR for kvinner
Norges Skiforbund vil også jobbe knallhardt for å få RAW AIR for kvinner på programmet for kommende sesong, men foreløpig er ikke finansieringen på plass.
- Vi har konseptet klart, men det er usikkerhet rundt økonomi med prosjektet. Vi har et godt håp om at vi skal komme i mål før høstmøtet til FIS, sier arrangementssjef i Norges Skiforbund, Terje Lund.

RAW AIR for kvinner er foreløpig på terminlista, men det er dermed en risiko for at turneringen bli tatt ut av programmet til høstmøtet i Zürich på grunn av økonomi.

Om bakkesertifikatene
Bakkesertifikatene i Lillehammer, Trondheim og Vikersund ble trukket tilbake i våres fordi FIS ønsker endringer påpekt i TD-rapporter etter årets renn. Hovedsakelig dreier dette seg om nye avsatser fordi verdenseliten i dag hopper bedre og bedre, samt så handler endringene om justeringer av vant. Norges Skiforbund har opprettet dialog med alle bakkeeiere og med FIS, samt norsk representant i FIS sin bakkekomite. Det er utarbeidet planer for tiltakene som er avstemt med FIS i Hellas denne uka, og som respektive bakkeeier har forpliktet seg til å gjennomføre. I Trondheim snakker vi om fem nye avsatser, mens det skal bygges fire nye i Lillehammer. For Vikersund handler det om å justere profilen for å gjøre kulen lavere.
- Vi har en god prosess rundt dette. FIS vi foreta endelig inspeksjon når arbeidene er ferdig ti høsten, og utstede sertifikater til alle bakkene. Vi har hatt veldig gode møter og samtaler med FIS rundt dette i Hellas, og jeg føler meg 100 prosent trygg på at vi får til gode løsninger for alle utfordringer vi har hatt rundt dette, sier Lund.

Alle vedtak i hoppkomiteen skal endelig godkjennes av FIS Council senere i uka i Hellas.

NIF-EPI01, 01
NTB Scanpix