Vellykket fartssamling i Kvitfjell

Hovedfokuset for samlinga var sikkerhet og å bygge trygghet hos løperne.

1.-4. januar 2022 var 13 løpere fra Mjøsa alpin samlet i Kvitfjell og  startet det nye alpinåret med en vellykket farssamling!

Mjøsa alpin er et samarbeid med Gjøvik alpin, Brumunddal alpin og Vang skiløperforening alpin. Løperne er fra alder u12- u16.

Løperne fikk en ekstra inspirasjon og motivasjon ved å trene sammen med løpere fra Norges skiforbunds fartsprosjekt som også var i Kvitfjell disse dagene.

Det er ikke ofte løpere får trene på fart (super-G og utfor), da dette krever mye organisering, tilrettelegging og ressurser før, under og etter trening. Fokus på sikkerhet og bygge trygghet for løperne er ALLTID i høysetet når man skal trene på fart, sier Sturla Gudbrandsen som er fast trener for Mjøsa alpin.

Vi er totalt avhengig av at foreldrene bidrar så mye som mulig bl.a. med å sette opp sikringsnett i forkant.

Denne gangen har foreldrene satt opp nett i Nasjonalen i romjula. Det er en anselig mengde meter med nett som er satt opp. Det er god trening for foreldrene, samt sosialt og en viktig jobb.

At Kvitfjell alpinanlegg stiller med egen trasè for oss er også fantastisk. Her får vi trene på lik linje med de beste. I og med at vi samarbeidet med Norges skiforbund sine løpere, fikk våre løpere nok av utfordringer å trene på.

Men løperne i Mjøsa alpin var godt forberedt og sier ikke nei-takk til fart og utfordringer, sier Sturla stolt.

Viktig å bygge trygghet

Før jul og i romjula la Sturla opp et variert treningsopplegg for løperne i Kvitfjell. I Kvitfjell får vi trent på hele spekteret og får også god kontinuitet i treningen. Vi startet på Varden-siden med lange ski og store rolige svinger.

Dette for å gjøre ungene trygge på lange ski og venne seg til den farta dette gir. Ungene ønsket seg raskt større utfordringer og brattere bakker, så vi flyttet oss over til vest-siden, før vi fikk tilgang til Nasjonalen, sier Sturla.

Trener Sturla Gudbrandsen har hvert år arrangert fartssamling i Kvitfjell på nyåret. Vanligvis sammen med Hedmark og Oppland skikrets. Men pga Covid-restriksjoner ble dette i år begrenset til Mjøsa alpin. I denne gruppa er det løpere fra Mjøs-regionen som ønsker å satse på alpin og ha dette som sin hoved-idrett.

Stolt trener

I løpet av den korte vinteren vi har hatt så langt og på denne samlingen har løperne vokst enormt både mentalt og fysisk. De har gjort enorme forbedringer med sine skiferdigheter. Dette er en bra gjeng som koser seg på ski og har et ønske om å bli bedre hele veien. Det er et herlig utgangspunkt for en alpintrener, sier Sturla.