Magdalena Egger fra Østerrike i aksjon under Junior-VM 2020 i alpint i Narvik. (Jan-Arne Pettersen)

Kjemper om alpin-VM

Narvik kjemper mot Crans Montana, Garmisch-Partenkirchen og Soldeu om å få arrangere alpin-VM 2027. I dag ble det offisielt bekreftet fra Det internasjonale skiforbundet (FIS) hvem som er VM-kandidater for årene 2026 og 2027.

Søknadsfristen til FIS for retten til å arrangere alpin-VM 2027 gikk ut 1. mai, og i dag ble det klart hvem som blir Narvik og Norges Skiforbunds konkurrenter om retten til å arrangere VM i alpint. FIS har mottatt fire søknader.

Dette er sveitsiske Crans Montana, tyske Garmisch-Partenkirchen og Andorra. 1. september skal kandidatene levere en omfattende søknad hvor konseptet presenteres i sin helhet. Norge har aldri tidligere arrangert alpin-VM.

– Det å få tildelt et stort og attraktive internasjonalt mesterskap, kan sammenlignes med et langt maratonløp. Etter 5 år med nasjonal prosess som endte med at Narvik skal være Norges kandidat, går vi inn i en ny fase. Nå starter det internasjonale arbeidet. Her skal vi konkurrerer mot store og kjente alpindestinasjoner hvor vi må fremheve Narvik sine styrker med løyper fra fjellet og rett ned i havet og en kompakthet i arrangementet hvor alt er i gangavstand. Det enorme engasjementet og støtten til denne søknaden fra hele Nord-Norge blir også særdeles viktig å formidle. Det vil være selve garantien for at et VM i Narvik i 2027 blir en suksess, sier skipresident Erik Røste.

Avgjørelsen faller i forbindelse med FIS-kongressen 26. mai 2022.
– Uansett hvem vi konkurrerer med, vil det være kjente og gode skidestinasjoner. Vi vil i samarbeid med ski-Norge fremme våre fortrinn internasjonalt. Vi representerer noe nytt, med et arktisk VM i fjord og fjell-landskap. Og ski- og alpinnasjonen Norge er samlet og entusiastisk klar for å arrangere alpin-VM, sier ordfører i Narvik kommune Rune Edvardsen.

Alpin-VM fremover:
2023: Meribel-Courchevel
2025: Saalbach, Østerrike
2027: 4 søkere.

I nordiske grener er svenske Falun eneste søker, mens Oberstdorf er eneste søker til VM skiflyging 2026.

Se sak på fisski.com