Hedmark skikrets sine åtte flotte representanter på Kong Haralds Ungdomsstafett (Alle bilder i artikkelen: Lene Faraasen)

KONG HARALDS UNGDOMSSTAFETT – EN HELG FOR MINNEBOKA!

av Lene Faraasen, SIL/Hedmark Skikrets

Kong Haralds Ungdomsstafett arrangeres årlig, samme helgen som verdenscupen i Holmenkollen og er en stafett som ble gitt i «gave» til Kongen i forbindelse med hans 80 års dag. Årets stafett ble arrangert lørdag 11. mars og er en mix stafett for gutter og jenter i alderen 15 – 16 år.

Alle landets skikretser tar ut 8 løpere, som fordeler seg på to lag med følgende rekkefølge:

1. etappe, jente 15 år, våre løpere var Emilie Ruud Lia og Hedda Faraasen Alme
  2. etappe, gutt 15 år, våre løpere var Kristian Moen Bonden og Henrik Sebastian Jensrud
  3. etappe, jente 16 år, våre løpere var Julie Borge og Lisa Verdenius
  4. etappe, gutt 16 år, våre løpere var Ole Jacob Ellevold og Sturla Dahl Bøhleng

Lag 1 på øverste bilde, fra venstre: Julie, Emilie, Ole Jacob og Kristian

Lag 2 på nederste bilde, fra venstre: Lisa, Hedda, Sturla og Henrik

For Hedmark Skikrets gikk Emilie, Kristian, Julie og Ole Jacob på kretsens 1. lag, mens Hedda, Henrik, Lisa og Sturla gikk på kretsens 2. lag. Vårt førstelag var med å prege stafetten fra første til siste etappe og gikk til slutt inn til en flott 6. plass, mens kretsens 2. lag gikk inn til en fin 16. plass og forbedret dermed startposisjonen til neste års stafett. Stafetten ble også direktesendt på NRK2.

Kong Haralds Ungdomsstafett er så mye mer enn en konkurranse. Oslo Skikrets, sammen med Norges Skiforbund, Skifest og Equinor legger til rette for en hel helg i Oslo, for alle deltakere med ledere. Vi bor på samme hotell, det legges til rette for trening fredag med gjennomgang av løyper, transport tur/retur Holmenkollen, akkreditering til verdenscup-helgen, bankett, foredrag mm.  I tillegg til sosialt samvær med skikompiser fra hele Norge.

Lisa Verdenius, Ole Jacob Ellevold, Hedda Faraasen Alme og Kristian Moen Bonden kom allerede fredag, de tre førstnevnte benyttet anledningen til å gå igjennom løypa i nasjonalanlegget før rennet lørdag. Resterende kom lørdag og var med på deler av skifesten før stafetten og bankett og sosialt samvær lørdag kveld.

På bildet: Lisa, Hedda og Ole Jacob under treningsøkta på fredagen

Holmenkollen viste seg fra sin aller beste side, med flott vær, fantastiske forhold og mye folk. Hedmark Skikrets sine to lag, sammen med en rekke andre skikretser valgte å bruke hele dagen i Holmenkollen lørdag. Dette er selvsagt ikke en optimal oppladning, med mange timer på arenaen før en konkurranse, men denne helgen er så mye mer. Dette er en helg, fylt med opplevelser, stor idrett, sosialt samvær, trening og konkurranse. Våre utøvere var heldige som fikk være med på dette.

Kåre Martin Ellevold var kretsens hovedleder og hadde med seg Erik Bøhleng, Anita Moen og Lene Faraasen (lørdag). Vi reiste med en fantastisk flott gjeng med utøvere som alle har gått fort på ski i vinter og som derigjennom var heldige å bli tatt ut til å representere Hedmark Skikrets under Kong Haralds Ungdomsstafett.

På bildet: Anita, Erik, Kåre Martin og Lene

Neste år er det ett nytt uttak og da er det 2008 og 2009 modellene våre som skal representere kretsen i Kong Haralds Ungdomsstafett og vi anbefaler alle som er heldige å bli tatt ut til å være med på hele helgen og hele opplevelsen – dette er og var en tur for «minneboka».

Takk til Hedmark Skikrets, Kåre Martin, arrangør og våre flotte utøvere for en opplevelsesrik helg i Oslo og i Holmenkollen – dette var moro!

Etter lørdagens femmil

Sturla og Henrik

En samling før dusj og bankett på lørdagen

nif-epi04, 04