Vår lederduo: Kaare Martin Ellevold og Astrid Hermansen

Hovedlandsrennet i langrenn 2023 oppsummert

Av Lene Faraasen, Strandbygda IL/Hedmark skikrets

Hovedlandsrennet 2023 er det første store nasjonale mesterskapet for våre 15- og 16-åringer og er for de aller fleste utøverne, ett av sesongens hovedmål. Årets arrangør var IL Varden Meråker og Hovedlandsrennet ble arrangert i perioden fra 24. – 26. februar.

Hovedleder fra Hedmark Skikrets var Astrid Hermansen, mens Kåre Martin Ellevold var hennes NK. Anita Moen sørge for testing av ski og gjennomgikk løyper og strategier på løpermøtene kvelden før konkurransedag. Ivar Skramstad var vår logistikksjef og sørget for transport av ski til og fra smørehall og skistadion. Kristian Larsen og Marius Osvold stod i skibod og i smørehallen fra tidlig om morgenen til sene kvelden, for å sørge for at smøreopplegget som var lagt, ble fulgt opp. De sørget også for at våre løpere til enhver tid hadde gode ski under årets Hovedlandsrenn!

Marius Osvold og Kristian Larsen, sammen med foreldre sørget for skiene til løperne våre!

Vår hovedleder og våre skismører var godt forberedt, informasjon før avreise, opphold og konkurransedagene fungerte slik vi var forespeilet. Vi som foreldre og øvrig støtteapparat fikk god informasjon underveis og når så mange bodde på samme sted ble det også mange hyggelige samtaler og nye bekjendtskaper underveis i arrangementet.

De aller fleste av våre 39 skiløpere reiste nordover onsdag, for så å reise til Grova torsdag for testing av ski og gjøre seg kjent i løypenettet. Konkurransene startet først fredag.

I år var det besluttet å teste ett helt nytt smøreopplegg, hvor alle løpere leverte inn ett par konkurranseski kvelden før konkurranse, for deretter å hente skiene ut konkurransedag, ferdig smurt. For klassisk var det mulig å tilpasse festet noe på konkurransedagen. Opplegget var nytt, men i det store og hele så det ut til at opplegget som var skissert fungerte etter intensjonen. Det er alltid litt uvant med endringer, både for store og de litt yngre, men for utøverne opplevde jeg at dette fungerte godt. Det er blitt gjort noen tilpasninger undervegs og opplegget er aldri helt optimalt ved første gjennomføring, men jeg er helt sikker på dette vil bli evaluert på alle nivå i skinorge og hva som blir konklusjonen vet vi nok ikke før etter høstmøtet, vil jeg tro.

Vår logistikksjef, Ivar har full kontroll på troppen sine ski!

DAG 1 – LANGRENNSCROSS OG SPRINT

Hovedlandsrennet åpnet fredag med to konkurranser, først langrennscross, som en ny og offisiell øvelse under mesterskapet, deretter sprint for alle klasser. Det er ett tøft rennprogram for våre utøvere med to relativt intense konkurranser på en og samme dag. Våre utøvere og våre ledere taklet dette utmerket både organisatorisk og prestasjonsmessig. Under en oversikt over topp 20 fra Hedmark i

Under en oversikt over topp 20 fra Hedmark i LANGRENNSCROSS:

4. plass: Henrik Sebastian Jensrud, Hamar SK

11. plass: Emil Stabekk Klingen, Strandbygda IL

13. plass: Oliver Holum-Jakobsen, Moelven IL/Team Sjusjøen

2. plass: Karsten Ellevold, Oppstad IL/Team Odal

3. plass: Ole Jacob Ellevold, Oppstad IL/Team Odal

8. plass: Sturla Dahl Bøhleng, Hamar SK

10. plass Martin Holtet, Granli IL

Karsten og Ole Jacob Ellevold, G16, gkk inn til henholdsvis sølv og bronsemedalje i Langrennscross fredag!

14. plass: Hedda Faraasen Alme, Strandbygda IL

2. plass Eline Rød Feragen, Tynset IF

7. plass Lisa Sæther Verdenius, Tolga IL

Eline Rød Feragen, J16, gikk inn til en sølvmedalje på langrennscross! Foto: Tynsetingen.no

De aller fleste fra Hedmark gikk først langrennscross, før de ca 60 minutter senere skulle ut å gå dagens andre konkurranse, sprint og prolog. Med ett deltakerantall på 150 – 230 skiløpere i hver klasse er det tøft å kvalifisere seg til kvartfinalene, når vi samtidig vet at det kun er 30 stk som går videre. I gutter 15 år kvalifiserte Kristian Moen Bonden, Henrik Sebastian Jensrud og Emil Klingen seg til kvartfinalen. I jenter 15 år var det Hedda Faraasen Alme og Emilie Ruud Lia som gikk videre. For gutter 16 gikk Ole Jacob Ellevold videre, mens Sturla Dahl Bøhleng var på den «sure» 31.plassen, rett bak de som fikk gå kvartfinale. For jenter 16 år gikk Eline Rød Feragen, Julie Borge og Dorthe Lillebekk videre. Det ble en lang dag og våre skiløpere imponerte stort. Fra Hedmark fikk vi med oss en gull, en bronse og en flott 4. plass etter dagens fire finaler.

Topp 30, samtlige klasser – SPRINT:

1. plass: Kristian Moen Bonden, Trysil IL

15. plass: Henrik Sebastian Jensrud, Hamar SK

20. plass: Emil Stabekk Klingen, Strandbygda IL

27. plass: Ole Jacob Ellevold, Oppstad IL/Team Odal

3. plass: Hedda Faraasen Alme, Strandbygda IL

4. plass: Emilie Ruud Lia, Granli IL

13. plass: Eline Rød Feragen, Tynset IF

23. plass: Julie Borge, Granli IL

27. plass: Dorthe Lillebekk, Granli IL

Hedda Faraasen Alme, J15, gikk inn til bronsemedaljen på SPRINTEN!

DAG 2 - DISTANSERENN

Lørdag stod klassisk distanse på programmet, 15 åringene og jenter 16 år gikk 5 km, mens gutter 16 år gikk 7,5 km. Trønderværet holdt seg fortsatt unna Grova og Meråker og vi observerte også lørdag en viss ro blant skismørerne fra de ulike kretser. Lørdag og søndag ble konkurransene sendt «live» på direktesport.no og veldig mange som kom i mål etter endt distanserenn fortalte om tøffe konkurranseløyper, men gode forhold og stort sett alle meldte om gode ski.

Topp 20 – klassisk distanse:

2. plass: Kristian Moen Bonden, Trysil IL

8. plass: Oliver Holum-Jakobsen, Moelven IL/Team Sjusjøen

12. plass: Henrik Sebastian Jensrud, Hamar SK

Til venstre: Kristian Moen Bonden G15, gikk inn til gull på sprinten og toppet det hele med sølv på distanse lørdag!

Til høyre: Emilie Ruud Lia, J15, gikk inn til en flott sølvmedalje på distanse lørdag!

20. plass: Karsten Ellevold, Oppstad IL/Team Odal

2. plass: Emilie Ruud Lia, Granli IL

9. plass: Hedda Faraasen Alme, Strandbygda IL

11. plass: Julie Borge, Granli IL

15. plass: Eli Anne Skramstad, Vang Skikløperforening

DAG 3 - STAFETTER

Siste dag av Hovedlandsrennet var det duket for stafetter for både gutter og jenter og søndag kom også det velkjente «Trønderværet», med regn og varierende forhold i sporet. Jeg vil tippe at det var litt høyere puls på gutta våre i smøreboden søndag, enn de har hatt de foregående dagene. I gutteklassen startet dagen med ett svært spennende spurtoppgjør mellom Sør-Trøndelag og Oslo skikretser, hvor Sør-Trøndelag passerte Oslo på oppløpet og vant dermed gutteklassen. Dette spurtoppgjøret var moro å se, men ekstra gøy var det da våre fire gutter på HSK lag 1, klokket inn til en flott 6. plass! For jentene var det noe mer utfordrende i forhold, spesielt på den klassiske delen, men jentene løste dette helt suverent og gikk inn til en fin 12. plass. Hedmark stilte med fire lag i hver klasse!

Stafett gutter – topp 20:

6. plass: HSK lag 1, Karsten og Ole Jacob Ellevold, Sturla Dahl Bøhleng og Kristian Moen Bonden

18. plass: HSK lag 2, Martin Holtet, Oliver Holum-Jacobsen, Henrik Sebastian Jensrud og Emil Stabekk Klingen

Stafett jenter – topp 20:

12. plass: HSK lag 1 Lisa Sæther Verdenius, Emilie Ruud Lia, Julie Borge og Hedda Faraasen Alme

20. plass: HSK lag 2 Eli Anne Skramstad, Dorthe Lillebekk, Eline Rød Feragen og Christiane Hermansen

Vi gratulerer våre utøvere med fantastiske resultater – det er noen år siden Hedmark Skikrets reiste hjem fra ett Hovedlandsrenn med 7 langrennsmedaljer i bagasjen, selv om vi ikke skal glemme at vi i år hadde en øvelse ekstra, sammenlignet med tidligere arrangement!

TUSEN TAKK!

Takk til Astrid som har gjort en uvurderlig jobb i forkant og underveis i arrangementet! Takk til Kåre Martin, Anita og Ivar som sørget for at våre skiløpere fikk den støtten de trengte før, under og etter skirennene. Takk til våre to fantastiske smørere, Kristian og Marius for deres kompetanse og deres innsats for våre unge skiløpere! Takk til dere foreldre som stiller på dugnad i smørebod, som sekundanter og heieagjeng for fellesskapet! Frivilligheten er uvurderlig – takk for en fin tur!!