Bronsemedalje til Mjøsski (NTB/Terje Pedersen)

NM-bronse til Mjøsski!

Gratulerer til Mjøsski med bronsemedalje på herrestafetten under NM på Vind!

Det ble en fin skihelg til tross for at gradestokken mange steder har krøpet under 20 minusgrader. Nansenrennet i Dalsbygda ble dessverre avlyst grunnet kulde, men i Lierberget gjennomførte Furnes Skiløperforening Oddvarrennet med 34 blide deltagere. Et stort høydepunkt ble herrestafetten under NM del 1 på Gjøvik, hvor Mjøsski sikret bronse etter en spennende stafett.

Hovedleder for Hedmark skikrets under NM, Trygve Slokvik, oppsummerer helga slik:

NM starter torsdag med sprint fristil i strålende vintervær med fantastiske forhold i løypene. Hedmarksløperne markerte seg i prologen og Johanne, Maiken og Jørgen tok seg videre til kvartfinale.

Fredag var det 10 og 15 km fristil i det samme strålende vinterværet som dagen før. Hedmarksløpere gjør gode renn og jeg tror de fleste har gode opplevelser i løypa. Johanne og Jonas oppnår de beste resultatene med henholdsvis 20 og 19 plass.

Lørdag setter kulda seg skikkelig på stadion og rundt i løypa. Dessverre for løpere, støtteapparat og ikke minst arrangør må de avlyse lørdagens renn. Og værprognosene var ikke gode for søndagen. Men arrangør og jury bestemte seg for en kortere trase som da ikke gikk ned i kaldeste partiene. Starten ble også utsatt til kl . 11 for damene og 13.30 for herrene.

Søndagen kom, og temperaturen ble målt til 17.9 som akkurat er under grensa på 18. Og for en dag det ble for Hedmark. Først ut var damene med Johanne og Strandbygda i tet fra start. Johanne gjør en meget god etappe og veksler som nr. 3 5,7 sek bak ledende Tromsø. Aurora og Carina gjør også gode løp på de neste etappene og Strandbygda blir nr. 11 totalt. Gratulerer til Strandbygda!

Vang SLF (28), Hamar SK (30) og Kjellmyra (37) gjør også en flott stafett.

Så er det guttas tur og da er Mjøsski og Mats Opsal som holder seg i teten på 1. etappe. Han gjør en kanon etappe og veksler kun 22 sekunder bak tet på en 11 plass. Jonas gjør også kjempe etappe og går laget nesten helt opp i teten men får det litt på slutten og veksler som nr. 3, 40 sekunder bak ledende Kjelsås. Håvard Hovde går siste etappen og tar sakte men sikkert inn på laget som ligger som nr. 2 Byåsen men blir også jaget av Asker og Heming bakfra. Det blir spurt på siste runden og Håvard leverer et superløp og kaprer 3 plassen. Gratulerer så mye til Mjøsski med en historisk bronse medalje.

Tusen takk løperne for spennende dager på Vind og ikke minst takk til Trond og Tjærand i smørebua som har støtt på og levert supre ski!

nif-epi04, 04