FIS-liste langrenn 2022-23

Da er det igjen tid for inn- og utmelding av løpere i FIS-lista for langrenn. Alle endringer registreres av klubb INNEN 30.september.

Følgende løpere skal stå på FIS-lista:
Senior- og juniorløpere (fra klasse 17 år) som deltar i FIS-renn, Norges Cup og NM kommende skisesong.

Dermed MÅ følgende rapporteres med FRIST 30.09.20:

• Innmeldinger av nye utøvere
  • Utmeldinger av utøvere
  • Endringer på utøvere, navn, klubb etc.

Dette skal rapporteres på følgende LINK: Registrering FIS-liste 22-23 (link til Forms)

Sjekk FIS-liste Hedmark 21/22 (ajour pr 01.08.22): FIS-LISTE 21/22  (pdf-fil)

NB! Nyinnmeldte løpere må fylle ut  Athletes´Declaration, et egenerklæringsskjema som fylles ut kun en gang, last ned HER. Dette scannes og sendes hedmark@skiforbundet.no

Klubben vil bli fakturert etter endt sesong for alle løpere som står på listen pr. 1.oktober, så husk å gi beskjed dersom det er noen som ikke lenger skal stå på lista!
Årsavgift til FIS for å stå på FIS-lista, er kr. 350 pr. løper (ved innmelding etter 1. januar er det høyere avgift).
Skikretsen viderefakturerer klubbene i ettertid når vi mottar faktura fra Skiforbundet etter sesongen 2022-23.

Klubben har ansvar for å melde inn til skikretsen hvilke løpere som skal innmeldes, hvilke som skal strykes, og hvilke som skal bli stående på lista. Løperne må derfor sørge for innmelding og utmelding via klubben sin.
NB! Vi ser at det er mange løpere som står på lista, som har lagt opp/trappet ned. Penger spart for klubb ved å slette disse!

Mere informasjon for interesserte:

FIS-kode og FIS-punkter:
Alle løpere som skal delta i internasjonale renn i Norge eller utlandet, må ha en aktiv FIS-kode.
I Norge er det som oftest disse rennene som er FIS-renn:
World Cup-renn, Skandinavisk Cup, NM jr. og senior, Equinor Norges Cup jr. og senior, Nord-Norsk mesterskap.

FIS har gitt Norges Skiforbund klare regler om at det ikke kan arrangeres FIS-renn i Norge, dersom ikke alle løpere fra hele Norge har mulighet til å delta.
Det betyr at dersom vi har reiserestriksjoner, og deler av landet er forhindret å delta i terminfestede langrenn, vil disse ikke bli arrangert som FIS-renn.

FIS-punkter brukes til å rangere utøverne. Jo bedre løperen er, jo lavere er FIS-punktene. Krav for å kunne delta i World Cup er f.eks 90 FIS-pkt eller lavere (kvinner), og 60 FIS-pkt eller lavere (menn). Det er også vanlig å bruke FIS-pkt-lista som rangering når en skal trekke eller sette opp startlista f.eks i Equinor Norges Cup.

En løpers punkter regnes ut etter en formel. Det er en løpers gjennomsnitt av de 5 beste resultatene over de siste 12 måneder, er grunnlaget for løperens punkter. Dersom løperen har færre enn 5 tellende renn, gis det et tillegg på 10% for hvert renn som "mangler"

Gjeldende FIS-punkt-liste:
Det kommer ny, oppdatert FIS-punkt-liste ca 6 ganger i året.
På grunn av den pågående Korona-pandemiens påvirkning på konkurranseprogrammet, er det bestemt at alle resultater oppnådd fra og med 1. juli 2019 vil være med i beregningsgrunnlaget for FIS-poengene for sesongen 2021-2022

Gjeldende FIS-punkt liste finner du på nettsiden til FIS (det internasjonale skiforbundet):
www.fisski.com > Cross Country > FIS-points

Du kan finne FIS-punkt lista på nettsiden til FIS:

www.fisski.com > Cross Country > FIS-points

Velg den øverste lista som kommer opp!
Du kan enkelt finne en utøver ved å sortere på etternavn eller fornavn. Husk at Å=aa, Ø=oe, Æ=ae.

For å finne opplysninger om enkeltutøvere, kan du gå frem slik:www.fisski.com > Cross Country- Competitor Biographies
Sorter deretter på navn o.l. omtrent som ovenfor.

Med litt øvelse er det enkelt å finne fram, og mange nyttige opplysninger.

NIF-EPI03, 03