Foto NTB (Foto NTB)

Mye god aktivitet denne helga også - både i inn- og utland

....vi starter i Holmenkollen denne gangen. Vi vil takke deg Therese

Ringen er sluttet!

Som junior tok du din første NM tittel i Meråker i 2007.

5.mars 2011 tok du din første seier som senior, på hjemmebane i Holmekollen, da vant du 3 mila. Det var starten på et eventyr Hedmark Skikrets har vært så heldige og fått være en del av.

5.mars 2022 står du igjen på startstreken, på hjemmebane i Holmenkollen og du vinner 3 mila. Gratulerer!

Therese vi vil få takke deg for at vi har fått følge deg i inn- og utland, igjennom oppturer og nedturer. Du har vært et stort forbilde for mange.

Med dine 16 NM titler av totalt 29 deltagelser, seier i 77 verdenscuprenn, 6 OL-medaljer, hvor av 4 er gull og mye mye mer så har du skrevet deg godt inn i historiebøkene!

Selv etter 18 måneders utestengelse kommer du tilbake! Du har bevist at hardt arbeid å ha trua på deg selv og det du driver med gir resultater.

TAKK Therese og LYKKE TIL med andre gjøremål en bare  ski.

Foto NTB. Therese takkes her av alle sine lagveninner

HOPP OG KOMBINERT

Tolgaspretten lørdag 5. mars og Nansenrennet søndag 6.mars

Med drøyt 80 påmeldte i Tolgaspretten ble det godt med liv i bakkene og rundt om på arenaen. Både hoppere og kombinertløpere leverte bra og vi kan være stolte over at vi er så heldige å ha et så godt miljø å dyrke idrettsentusiasmen vår i.

Takk til Tolga IL for nydelig prepping av bakker og trasé. En flott dag hvor det var lagt til rette for også den sosiale biten.

Vi må også få takke IL Nansen som raskt snudde seg rundt og arrangerte Nansenrennet lørdag kveld på grunn av varslet vind søndag.

Det ble en fin lørdagskveld i Åsenkollen for 49 hoppere og publikum.

Blide hoppere i Hamran Skipark på Tolga. Foto Ranveig Harkin

Resultater: HOPP Tolgaspretten  KOMBINERT Tolgaspretten NANSENRENNET

LANGRENN

WC Drammen

Maiken Caspersen Falla, Strandbygda IL, har brukt tiden godt etter OL. Hun fant tilbake til toppformen ved å flytte inn i nybygd hus på Elverum og vant for 6. gang i WC Drammen. Nå er vi spente på hva Maiken tenker om videre satsing på toppnivå.

WC Holmenkollen

Therese Johaug, IL Nansen, varslet fredag at hun avslutter sin satsing på elitenivå etter denne sesongen. Hun fikk en fantastisk avskjed med Holmenkollen og vant suverent under flotte forhold i hovedstaden.

Kong Haralds Ungdomsstafett, Holmenkollen

Hedmark stilte som vanlig med to lag i kretsstafetten for 15-16 åringer under WC Holmenkollen. Flott innsats av begge våre lag som ble nr 7 og 14 av 31 lag på start.

Vasaloppet

Søndag ble det tradisjonsrike Vasaloppet, 90 km, arrangert. Beste Hedmarking ble Karstein Johaug med en solid 10. plass. Han gjorde også en utmerket jobb for vinner, og lagkamerat, Andres Nygaard. Ellers nevnes at Vinjar Skogsholm ble nr 38, Simen Engebretsen Nordli nr 49 og Stian Berg nr 67. Bård Eskil Bjørndalen har også begynt å markere seg i langløp og gikk inn til en solid 93. plass.

Moraløpet

Moraløpet som går mellom Koppang/Stor-Elvdal og Rendalen ble arrangert for 81. gang på lørdag. Seieren sto mellom teamkameratene i Team Tronfjell, Jørgen Schjølberg, Tynset, og Jan Christian Kjærnli, Rendalen. Begge konkurrerer normalt sett i klasse M19/20 i tradisjonelle skirenn. Jan Christian hadde den beste spurten og vant knepent foran kameraten Jørgen.

JUNIOR VM HOPP I ZAKOPANE

Nora Midtsundstad fra Vaaler IF har hatt en veldig begivenhetsrik tur til jr.VM Zakopane med flere høydepunkt. Individuelt ble det en flott 6.plass på Nora, laghopp for damer ble det en 5.plass. Kronen på verket ble bronsemedalje i Mix-lag for Norge, der hun satte bakkerekord med 106m. Laget besto av for uten Nora, Johannes Aardal, Heidi Tråserud og Iver Olaussen.

JUNIOR VM KOMBINERT I ZAKOPANE

Også i Kombinert skulle norge og Hedmark markere seg!

Per Einar Strømhaug fra Folldal var vår representant. Han endte på en 22.plass etter langrennet. I lag konkurransen fikk Per Einar med seg en sølvmedalje hjem til Folldal. Foruten Per Einar så besto laget av Torje Seljeset, Sebastian Østvold og Eldar Johan Strøm.

Gratulerer med sølv til kombinertgutta

Foto Jørgen Strømhaug

Takk også til vår alpinist i nabokretsen, Kjetil Jansrud fra Vinstra (Per Gynt Alpinklubb)

Det passer fint og legge opp under verdenscuphelgen i Kvitfjell. Da vil familie, venner og hjemmepublikum være på plass for å ta farvel med hans gylne tid som aktiv utøver

Kjetil har vunnet OL-gull, VM-gull, fire kuler i verdenscupen og det klassiske utforrennet i Kitzbühel. Hans alpineventyret har gitt han 23 verdenscupseire i enkeltrenn og åtte medaljer i VM- og OL. Tre ganger vant han verdenscupen sammenlagt i super-G, én gang i utfor og to ganger ble fartsspesialisten nummer to i den totale verdenscupen.

Det føles veldig riktig å legge opp nå. Jeg kjenner at kroppen ikke er 25 år lenger.

Takk for mye god underholdning Kjetil og lykke til med familie og giftemål!