Hvor viktig er søvn for idrettsutøvere? (Foto: Fra Bohusreklame)

Det er faktisk greit å sove litt...

..gårsdagens webinar ga nok mange en liten "aha" opplevelse. Håkon gir oss ett kort referat.

Det viktigste undertegnede lærte av sin klasseforstander på Løten ungdomsskole en gang i forrige årtusen var at vi tilbrakte en tredel av livene våre i senga, så det var viktig å kjøpe seg ei god seng!

I kveldens webinar hadde vi med oss landslagslege og tidligere toppløper Remi Andersen for å få et innblikk i søvnens betydning med tanke på prestasjon.

Han kunne vise til både egen og andres erfaring når det kom til dette.

Da Petter Northug var på sitt beste sov han opp mot 13 timer om dagen. Han var enten av eller på. Usain Bolt sov også mye og presterte brukbart han også.

Remi snakket om en treghet i kroppen. Etter 4-5 hviledager er det ikke nødvendigvis slik at overskuddet kommer umiddelbart. Kanskje merker man ikke effekten av disse hviledagene før det har gått en uke. Tilsvarende for harde økter. Kroppen kan kjennes bra etter en intensiv periode, men smellen kan komme flere dager i ettertid.

Timeantallet på søvnen er viktigst. Døgnets lysvariasjon gjør det enklest å sove om natta, men dersom det ikke går ut over nattesøvnen er det fint å sove på dagen også. Jo mer jo bedre.

Muskler, hjerne og hormoner er avhengige av søvn. Hjernen må "vaskes" og nullstilles etter en dag med tenking og hardt arbeid.

Kaffe gjør at man føler seg mer våken, men når effekten av koffeinet avtar blir man desto trøttere. Koffein sitter lenge i kroppen og det er noe man bør være klar over. Energidrikker, kaffe og brus sent på dagen bør unngås.

Remi hadde god erfaring med ettermiddagslurer og husker at han presterte best på ettermiddagsøktene etter 20-30 minutters søvn.

Mange av dagens unge ser mye på skjerm i løpet av døgnet og mister mye søvn på grunn av dette. Trener ved NTG Lillehammer, Per Ola Gasmann kunne fortelle at fortelle at søvn er noe de har som et viktig arbeidskrav for at utøverne skal nå målene sine. De har sett at søvnlengden gjennomsnittlig har gått drastisk ned de siste 20 årene.

Kombinertløper Jørgen Graabak har jobbet bevisst med å skille ekstra mellom dag og natt ved å ikke bruke solbriller om dagen og briller som filtrerer vekk det blå lyset fra skjermer på kvelden. Om det var det som gjorde utslaget i OL skal være usagt, men det kan være en av del av summen som avgjør prestasjonen.

Telefon og iPad bør legges vekk minst en time før sengetid. Det blå lyset får hjernen til å tro at det er dag, og forstyrrer søvnmønsteret.

Å sove er ikke alltid like lett. God søvnrytme er viktig. Å stå opp og legge seg til faste tider er en god vane for å sove godt.

Når det gjelder temperatur er 16-17 grader er optimalt med tanke på søvn. En kroppstemperatur som er på vei ned kan gjøre det lettere å sovne. Å ta en varm dusj før man legger seg kan bidra til dette. Det samme kan varm drikker. Dersom man sliter mer kan man ta kontakt med lege og få skrevet ut melatonin.

Avslutningsvis anbefalte Remi boka "Hvorfor vi sover" av Matthew Walker. Her er det mye interessant å ta tak i for dem som ønsker å vite enda mer om søvn.

Vi takker Remi Andersen for lærerik erfarings- og kunnskapsdeling i kveldens webinar.

Referat av

Håkon Olsrud