FOR EI HELG!

Premiedryss over hele fjøla, bedre kan det ikke bli. La oss gi dere en kort oppsummering.

FRA IDRETTSGALLAEN 2022 TRONDHEIM SPREKTRUM

I helgen har det tradisjon tro vært dagen for idretten skal hedres og vinnere kåres i mange katagorier. Det er gøy å se at innlandsidretten viser seg fram gjennom nominerte og vinnere i flere kategorier.

Idrettsgallaen er en markering for toppen av norsk idrett - og det som stor inspirasjonskilde for alle barn og unge som driver idrett og har drømmer om å en gang bli aller best. Selv om det er en dag der de beste prestasjoner trekkes frem, er kanskje den aller viktigste prisen årets ildsjel.

Uten frivillige ildsjeler og stort engasjement blant mange vil det ikke være mulig å drive idrett - hverken for toppen eller bredden. I år det frivillighetens år, og da skal vi gjennom hele året ha et stor fokus på at vi må ha tilbake til frivillige som har blitt borte, og vi vil også ha mange nye.

Prisen til årets ildsjel, som representerer bærebjelken i norsk idrett, og som konkurrerer med hundrevis av ildsjeler der ute - ble Terje Redtroen fra Tylldal. Nordøsterdølen har lagt tilrette for at barn og unge kan drive aktivitet gjennom en årrekke - også skiaktivitet, og vi tar av oss hatten og bøyer oss i støvet for hans innsats gjennom en årrekke og gratulerer med prisen. Det må være til inspirasjon og motivasjon for alle andre ildsjeler!

Vår stor stjerne Therese Johaug fra Dalsbygda vant velfortjent prisen for årets kvinnelige utøver for sine vanvittige prestasjoner forrige sesong. Vi gratulerer og håper den motiverer til å jobbe mot neste mål som er individuelle OL gull i Beijing.

Nord Østerdal var også godt representert med 2 nominasjoner til Gyda Westvold Hansen - både i kategorien årets kvinnelige utøver og årets navn. Stå på Gyda - du har fremtiden foran deg, og kommer til å glede oss med dine gode prestasjoner i mange år fremover.

Årets navn - en pris som jeg tror henger høyt fordi vinneren kåres av folket - ikke av en jury. I konkurranse med en haug med verdens beste norsk idrettsutøvere var det Maren Lundby som så fortjent vant prisen.

Jenta fra Gjøvik har vel vunnet alleshjerter gjennom dette året, og for et forbilde hun er - ikke bare i hoppfamilien - men for oss alle. Sunne verdier, riktig fokus, og hun tør og ta kamper ikke så mange andre har turt å ta. Jeg synes det sier mye om hva slags idrettsutøvere folk vil ha, når hun blir stemt fram til vinner av årets navn. Det er bra!

Hedmark skikrets gratulerer våre egne, Innlandets og hele norges vinnere av priser på Idrettsgallaen!

LOKALT - BREDDE OG REKRUTTERING

I Hermanshula i Elverum har det vært Joarrennet i helga. Bra deltagelse, mange unge håpefulle utøvere med lange svev og gode tilrop fra trenertribuna! Vi gleder oss til å følge dere videre!

Det har vært Norges Cup renn i Hopp i Vikersund i helga. Her hadde Hedmark med flere utøvere som gjorde mange gode hopp. Per Einar Strømhaug fra Folldal dro det lengstre strået og gikk av med seieren i NC B både lørdag og søndag. Fredrik Jevne fra Furnes Skiløperforening stilte i samme klasse.

I klassen NC Elite Kvinner hadde vi med søstrene Hanna og Nora Midtsundstad fra Vaaler IF. I NC Elite menn deltok  Iver Myhre fra Vallset, Iver deltok i NC A søndag. Petter Olai  Harkinn fra Furnes Skiløperforening og Henrik Wikstrøm fra Tolga IL deltok i NC C

Resultater finner dere HER

I langrennmiljøet har det vært InnlandsCup 3,på Lyngnasæter

Noen utvalgte resultater fra 15 år og eldre:

G15: Karsten Ellevold, Oppstad IL, nr 7

G16: Elfinn Borg Faldmo, Trysilgutten, nr 1

M17: Jonathan Hemb Fjeldstad, Hamar SK, nr 5

M18: Kristian Kongssund, Næroset IL, nr 2

M19/20: Bendik Kalland, Magnor UL, nr 11

J15: Julie Borge, Granli IL, nr 2

J16: Inger Grini, Moelven IL, nr 1

K17: Sara Hovde, Mjøsski, nr 6

K18: Ingeborg Håkonsen, Kjellmyra IL, nr 4

K19/20: Dina Lidahl Lillejordet, Vang SF, nr 9

SÅ REISER VI UTENFOR KRETS OG LANDEGRENSER

Scandinavisk cup i Falun var også Hedmark representert og resultatene ble slik:

Sprint fri stil: Maiken Min Midtskogen, Stor-Elvdal, nr 28

Fredrik Helgestad, Hamar SK, nr 32

10/15 km klassisk: Jonas Vika, Mjøsski, nr 37.

Johanne Hauge Harviken, Strandbygda IL/Team Elon Innlandet, nr 38

10/15 km fri stil: Jonas Vika, Mjøsski,  med en meget solid 18. plass

Karen Marie Håkonsen, Kjellmyra IL,  med en meget solid 23. plass.

Så HOPPER vi oss til Kombinert i Harrachov og Youth Cup.

Her hadde Hedmark med Ingrid Låte fra Strandbygda IL, Isaac Kjøllestad fra Elverum Hopp og Gisle Westvold Hansen fra Dalsbygda.

På lørdag ble Ingrid nr. 5 i sin klasse, Gisle nr. 7 og Isaac nr. 14.  Så ble desverre flere av både utøvere og foreldre matforgiftet så på søndagens renn var det bare Gisle som stilte start. I skrivende stund er utøvere og foreldre i bedre form og på tur hjem. Vi ønsker dem riktig god bedring!

Mye har skjedd i VAL DI FIEMME også, kombinert jentene våre har nok en gang forsynt seg godt av premiebordet.

Vi gratulerer Gyda Westvold Hansen fra Dalsbygda, Mari og Marte Leinan Lund fra Tolga med flotte resultater! Skal et av resultatene trekkes spesielt fram så må det være når Gyda Westvold Hansen, Jørgen Graabak, Mari Leinan Lund og Jens Lurås Oftebro vant den første blandede lagkonkurransen i verdenscupens historie.

Til slutt så vil vi minne om at det er nybegynnerkurs i alpin både i Lierberget alpinsenter og Tørudbakken først kommende helg!

Gjør dagen god!