Hopp til innhold

Rapport Webinar 280420

Tema: Relasjonen mellom trener og utøver. Hvordan veilede og coache juniorer med henblikk på en optimal motivasjon, vilje og forutsetninger for en positiv prestasjonsutvikling som seniorer?

Utgangspunktet er hvordan vi som trenere kan influere positivt på læring
og  prestasjonsutvikling. Men det er utøveren som må gjennomføre det.

Hovedgjester; 
Monika Kørra
og Maj Helen Nymoen, har solid kunnskap  og trenererfaring sammen med morgendagens toppløpere  langrenn. Monika er nå trener for jr.landslaget, mens Maj Helen er trener på Heimdal vg i Trondheim

Motivasjon

Dersom målet er å bli internasjonal løper, handler det om du er villig til å legge
ned så mye tid på trening og forberedelser som trengs  –  og samtidig synes
at dette «er sjølve livet»

Det handler om motivasjon. Og motivasjon enmå først og fremst komme innenfra
Og spørsmålet er hvordan vi kan påvirke indre motivasjon?

Monika som har en master innen coaching- og idrettspsykologi fra Norges idrettshøgskole redegjorde for motivasjonsbegrepet, og hva som driver oss mennesker til å gjøre ting.

Coaching

Tradisjonelt har det, og fortsatt er en forventning om at treneren skal ha svaret på
 det meste. Vi ser riktignok en utvikling der treneren er mer opptatt av å stille spørsmål, som skal utfordre utøveren til sjøl å reflektere.

Dette er ikke minst viktig dersom utøveren skal få et eieforhold til sin egen utviklings prosess, eller adm dir i sin egen satsing som landslagstrener Eirik Myhr Nossum snakket om på skikretsens seminar i fjor høst

Individuell oppfølging og 1:1 samtaler

Maj Helen og Monika franmhever betydningen av individuell coppfølging. Som en del av dette inngår lengre 1:1samtaler.

Det presiseres at her må trener først og fremst ta i bruk sine lytteegenskaper. Eksempler på hvordan dette fungerer i praksis.

Individuelle samtaler tar tid, men det er en helt nødvendig investering ifølge våre hovedgjester. Dette gjelder alle i gruppen.

En utøver har flere trenere
Det kan være både en fordel og en utfordring. Monika framhvet betydningen av rolleavklaring og kommunikasjon. Maj Helen snakket om hvordan det fungerte i praksis sammen med Johannes Høsflot Klæbo og morfar Kåre Høsflot.
Johannes gikk på Heimdal vg skole idrett i 4 år.

Sentrale spørsmål

  • Hva er mest viktig i relasjonen mellom trener og utøver?
  • Hvordan skape tillit, som er bærebjelken i relasjoner?
  • Hvordan motivere utøver gjennom tydelige mål og utfordring
  • Hvordan utfordre utøvere slik at de sjøl kan foreta kloke valg?
  • Hvordan lære opp utøvere slik at de kan coache hverandre?


Therese Johaug
15 år
Da Maj Helen sjøl ga seg som toppløper i 2003, kom Therese til henne og spurte om hun kunne hjelpe henne med trening. Det gjorde Maj Helen, som kunne berette om et møte
med en svært ivrig og nysgjerrig utøver. Maj Helen fortalte litt om denne reisen fram til
Therese  kom på elitelandslaget.

Hva lærte du henne?
Therese hadde jo en oppvekst preget av mye fysisk aktivitet på garden, hun drev med
turn og fotball. Det var vel først og fremst struktur og forståelse for hvordan ulik trening
virker at jeg bidro med i starten.. Hun skjønte for eksempel ikke hvorfor man skulle løpe
i 2 timer, det har endret seg kan man si.
Da Pål Gunnar Mikelsplass ble personlig trener for Therese i 2016, så ble han satt inn
i planene og treningen siden den gangen i 2003.

Therese har aldri vært bedre enn nå. Det vi kan lære er at det tar lang tid for
å hente ut det beste av seg sjøl.

Webinaret ble ledet av prosjektleder Håkon Olsrud og coach/intervjuer Avle Christen Bjørn.

nif-epi04, 04