Rapport JR og SR samlinger

Konkurransesesongen har startet. Her kommer en rapport fra utøver Martine Slokvik om høstens samlings-sesong

Hedmark skikrets har hatt 4 samlinger i løpet av høsten 2017. Jeg har deltatt på samtlige av disse samlingene og føler dermed jeg har et godt standpunkt til å kunne fortelle litt om hva samlingene har bestått av.

De to første samlingene var barmarkstrening på Natrudstilen.  Her kom vi i gang med en del tester, både på løping og på rulleski. Kombinert med generelt gode økter som fremmer basisferdigheter i Langrenn.
Jeg synes det er veldig greit at vi kan gjennomføre slike tester med kretsen. Det gir en god pekepinn på hvordan kroppen har respondert på treningen du har lagt ned i løpet av sommeren. Samtidig som man får målt seg litt mot noen av konkurrentene sine.
De to siste samlingene har vi vært på Trysil.  Første Trysil samling var også barmarkstrening, mens nå siste var på snø og vi fikk gått masse på ski.

På alle barmarkstreningene har treningsinnholdet vært veldig bra. Jeg føler kretsen har lykkes veldig godt med å finne et treningsopplegg som passer alle alderskullene. Treningene har vært varierte og morsomme, med god balanse mellom seriøsitet og lek.

I tillegg til å ha et godt treningsopplegg har vi også fått gjort en del morsomme ting på disse samlingene.
Vi har blant annet fått høre på flere interessante foredrag, om blant annet kosthold og antidoping. Kostholdsforedraget var kanskje mye repetisjon for mange av oss, men slike ting får man egentlig ikke hørt mange nok ganger. Vi utøvere har også fått jobbe sammen i grupper om å lage middager sammen. Dette satte jeg ekstra mye pris på, det er sosialt og gøy å lage sunn og god mat sammen!
På Trysil samlingene fikk vi også prøve Bowling som en god avkobling mellom øktene.

På samling får vi utøvere muligheten til å trene godt, men også bli bedre kjent med hverandre og danne nye bekjentskaper på tvers av klubb. Vi har utrolig mye nytte av å bli bedre kjent med de andre utøverne i kretsen.
Samlingene er derfor et utrolig bra samlingspunkt for oss utøvere, som jeg oppfordrer alle junior og senior løpere i Hedmark skikrets til å benytte seg av.

Med sportslig hilsen Martine

NIF-EPI03, 03