Fra venstre: Christoffer Schach (NSF), Sondre Hylland, Camilla Sylling Clausen (ALF), Marit Gjerland (NSF), Morten Roa (spesialrådgiver), Marita Andresen (NSF), Gry Brodshaug (KUD) Cathrine Fosterud Lyngholm (DSS), Bijora Sardarian (Snowboardforbunet), Jenny Juell (ALF), Ole Fredriksen (KUD) og Eivind Gjeraker (NSF).

Tidenes kompetanseløft for park

Ny veileder for parkbygging skal bidra til mer aktivitet for snowboard- og skikjørere på alle nivåer, over hele landet.

Sportssjef i freeski, Christoffer Schach, presenterte veilederen denne uka.

Kulturdepartementet har, i samarbeid med Brettforbundet, Skiforbundet og Alpinanleggenes Landsforening, utarbeidet en veileder for parkbygging i norske alpinanlegg. Veilederen gir en grundig innføring i planlegging, bygging og vedlikehold av parker, og er et resultat av en historisk samling av anleggs- og parkkompetanse.

– Parkveilederen har vært et stort prosjekt for alle involverte parter, og det ferdige produktet kommer til å bidra til stor og god aktivitet for både organiserte og egenorganiserte i anlegg over hele Norge. Veilederen vil legge til rette for at idrettene som bruker disse fasilitetene, kan fortsette å inkludere alle, uansett nivå eller ambisjoner, sier generalsekretær i Skiforbundet, Ingvild Bretten Berg.

Veilederen er utarbeidet av førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet, Claes Högström. Papirversjonen sendes blant annet ut til anlegg og klubber over hele landet. I tillegg til den fysiske manualen er det laget en egen nettside med en rekke instruksjonsvideoer som alle kan benytte seg av, også når de er ute og jobber i anlegget.

– Vi er glade for å kunne bidra til bedre tilrettelegging for aktivitet, lek og akrobatikk på snø. Stikkord er glede og utfordringer. Dette er anlegg for barn og ungdom først og fremst, i organisert eller egenorganisert form, men også for idrettsutøvelse opp til topp internasjonalt nivå, sier statssekretær Jan-Christian Kolstø.

I snowboard og freeski er det ytterst få store offentlig finansierte parker og anlegg. Idretten helt avhengig av ildsjelene i de lokale alpinanleggene som står på sent og tidlig for å legge forholdene best mulig til rette. Den nye veilederen skal øke kompetansen på grasrotnivå i alpinanlegg over hele landet, og gjøre det enklest mulig for anleggene, store som små, å bygge gode og trygge parker.

– Vi i Alpinanleggenes Landsforening (ALF) håper denne veilederen kan være et viktig og levende verktøy for alle involverte hos våre 200 medlemmer over hele landet som jobber med park, enten det er i liten dugnads-skala hos de aller minste anleggene eller hos de største anleggene som kanskje også kan hente tips. For oss er sikkerheten i anlegget alltid det viktigste, og vi håper denne veilederen også kan bidra til trygge, brukervennlige og morsomme parker, sier generalsekretær i ALF, Camilla Sylling Clausen.

Den første parkveilederen kom i 2006 og var skrevet av avdøde Lars Eriksen, en pioner innen parkbygging i Norge. Når Lars Eriksen i 2009 ble tildelt Brettforbundets (da Snowboardforbundets) Ærespris, var det blant annet på grunn av hans innsats for bedre parker i store og små anlegg. Den nye veilederen bygger videre på arbeidet til Eriksen.
– Det er et mål for Brettforbundet og våre samarbeidspartnere å skape og legge til rette aktivitet og mer moro for alle, ikke minst for egenorganiserte. Veilederen muliggjør bedre parker for alle brett- og skikjørere i anlegg over hele landet, uavhengig av ambisjonsnivå og budsjett, sier generalsekretær i Brettforbundet, Bijora Sardarian.

Mer informasjon og les veilederen på snowpark.no