Hedvig Wessel (NTB scanpix)

Seks utøvere til Ruka

Norges Skiforbund Freestyle sender seks utøvere til lørdagens verdenscupåpning i kulekjøring i finske Ruka.

Vinjar Slåtten i samtale med hovedtrener Lasse Fahlén på Folgefonna i høst.

Det er offisiell trening torsdag og fredag i nord-Finland, mens kvalifisering og finale kjøres lørdag.

Hovedtrener Lasse Fahlén mener trioen Tevje Nicolai Lie Andersen, Vinjar Slåtten og Hedvig Wessel har nivået inne for topp 10-plasseringer i årets sesong. Slåtten kjørte inn til syvendeplass i sist VM, mens Lie Andersen har stabilisert seg i toppen det siste året etter å ha vært ute med langtidsskade for to sesonger siden. Hedvig Wessel har pallplass fra verdenscup, samt hatt flere topp 10-plasseringer siste årene. Wessel har hatt en fin sesongoppkjøring – til tross for å ha vært rammet av småskader i høst.

- Norge har tre toppkjørere i Tevje, Vinjar og Hedvig. Disse tre kan prestere på et svært høyt nivå på en god dag, og har alle hevet seg foran årets sesong, sier Fahlén.

Norges Skiforbund gjorde for tre år siden en avtale med det svenske skiforbundet om et godt sportslig oppegg. Dette betyr at utøverne er med svenskenes opplegg under samlinger og renn. Aldri har det norsk-svenske laget sendt en større tropp til verdenscupåpningen, og den svenske landslagstreneren kjenner de norske utøverne godt etter flere år som trener. Svenskene har også flere utøvere på høyt internasjonalt nivå, og dette sikrer igjen god matching for nordmennene.

- For de andre norske utøverne som er med til Ruka, så gjelder det først og fremst å være med å kjempe om finaleplasser. Kristine, Aurora og Nora kan absolutt klare dette på en god dag, og er de i nærheten av dette vil det være bra, sier Fahlén.

Aurora Amundsen (21) kombinerer studier i USA med satsing på kulekjøring. Hun har kjørt verdenscup siden 2011, og har flere topp 30-plasseringer i verdenscupen.

Etter helgas renn i nord-Finland forflytter verdenscupen seg til Kina for to renn før jul. Etter jul er det renn i Canada og USA, mens verdenscupfinalen går i Japan etter OL.

Disse stiller for Norge:
Vinjar Slåtten, Voss FK
Tevje Nicolai Lie Andersen, Voss FK
Hedvig Wessel, IL Heming
Kristine Gjesdal Gullachsen, Bergen FK
Aurora Amundsen, Voss FK
Nora Lødøen, Voss FK

Les mer om rennene i Ruka på fisski.com

nif-epi04, 04